T10
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
S1: Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittymistä. Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta. Opetussisältöihin kuuluvat ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä sekä kodin juhlia.
S2: Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä. Puhtaanapito samoin kuin tekstiilien ja materiaalien hoito tarkoituksenmukaisine aineineen, laitteineen, välineineen ja työtapoineen tähtäävät arjessa tarvittavien taitojen kehittymiseen. Sisältöjen avulla perehdytään hyviin tapoihin, tasapuoliseen voimavarojen käyttöön ja vastuunottoon perheessä. Sisällöt johdattavat arvioimaan asumiseen ja kotitalouteen liittyviä palveluita.
S3: Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina. Sisällöt johdattavat median- ja teknologian käyttöön arjen työvälineenä ja kannustavat pohtimaan vertaisryhmän ja median vaikutusta omiin kulutusvalintoihin. Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.
Tavoitteena vuosiluokalla 7 (sama tavoite vuosiluokilla 8-9)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
ymmärtää, mikä on internet, mikä on selain ja mitä selaaminen tarkoittaa. Hän osaa käyttää selainta.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteet.
tuntee tekijänoikeudet. Hän noudattaa tekijänoikeuslakia ja tuntee lain rikkomisen seuraukset.
osaa merkitä lähteet asianmukaisesti
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin
osaa tehdä havaintoja erilaisista tiedonlähteistä omassa arjessaan.
Käyttää hakukonetta monipuolisesti. Hän osaa tehdä tarkennettuja hakuja.
osaa etsiä tietoa ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä.
harjoittelee etsimään ja hyödyntämään eri lähteistä löytämäänsä tietoa.
osaa ohjatusti hyödyntää erikielisiä lähteitä.
osaa arvioida tiedon luotettavuutta ja perustella arvionsa
hyödyntää erilaisia lähteitä tiedon tuottamisessa.
ymmärtää, että useiden lähteiden ja tarkastelutapojen myötä tulkinnat voivat muuttua.
osaa hankkia, käsitellä ja esittää tutkimukseen perustuvaa tietoa.