T6
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
Espoon OPS:
T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
Espoon näkökulma
Digitaalinen työskentely: esim. valokuva, kuvankäsittely, graafinen suunnittelu, esitysgrafiikka, koodaus
(Kuvataide 7-9L T6 Espoo s. 806)
Ohjelmointiosaamisen kuvaukset:
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa käsitellä erilaisia informaation muotoja, käyttää sen käsittelyssä erilaisia merkintätapoja ja toteuttaa informaation kanssa loogisia operaatioita.
hyödyntää algoritmista ajattelua eri oppiaineisiin ja projekteihin liittyvässä tutkimisessa sekä tiedon tuottamisessa ja esittämisessä.
osaa analysoida ongelmia ja arvioida niiden mahdollisia ratkaisuja erilaisten kriteerien perusteella sekä visualisoi ongelmia ja ratkaisuja yleistysten ja kaavioiden avulla.
hyödyntää algoritmista ajattelua eri oppiaineisiin ja projekteihin liittyvässä ongelmanratkaisussa.
tietää, miten erilaiset ohjelmointirakenteet, kuten peräkkäiset, toistuvat ja ehdolliset toiminnot sekä muuttujat, toimivat. Oppilas osaa suunnitella ohjelman niitä käyttäen.
osaa tulkita tekstipohjaista ohjelmointikieltä ja tunnistaa erilaisia rakenteita sillä tehdystä ohjelmakoodista.
osaa suunnittella ja toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa ratkaisun, jossa käytetään jotakin sensoreita hyödyntävää ratkaisua sekä robotiikkaa tai automatisaatiota.
osaa suunnitella ja toteuttaa pelin, simulaation tai sovelluksen, joka ratkaisee jonkin kouluun tai oppilaan omaan elämään liittyvän ongelman.
tuntee eri oppiaineisiin liittyviä teknologisia sovelluksia ja osaa selittää niiden toimintaperiaatteita. Oppilas osaa hyödyntää ohjelmointiin liittyviä työskentelytapoja kaikissa oppiaineissa.
osaa ohjelmoida ohjelmia eri ympäristöissä sekä tuntee perusasiat yhdestä tekstipohjaisesta ohjelmointikielestä.
tuntee ohjelmoituja elementtejä ympäröivässä yhteiskunnassa, kuten algoritmi, automaatio, robotiikka ja tekoäly. Oppilas ymmärtää niiden toimintalogiikkaa ja sovelluksia elämän eri osa-alueilla.
Kuvataidetta Processing-ympäristössä 9lk
Tämä on kurssin kolmas osa
Muut kurssin osa löytyvät 7. ja 8. luokan vastaavilta sivuilta (koko kurssi löytyy tämän osion alta)
Kurssi soveltuu 9. luokan oppilaille (voi toki onnistua myös nuoremmilta oppilailta)
Kurssi täyttää opetussuunnitelman ohjelmointiin liittyvät tavoitteet, kun se suoritetaan kokonaan.
Kurssi sopii erinomaisesti kuvataiteen tunneille.
Tämän kurssin idea on yhdistää kuvataidetta ja ohjelmointia.
Processingin avulla pystyy varsin nopeasti oppimaan, kuinka luoda erilaisia kuvia ja animaatioita ohjelmoimalla.
Samalla lähestymme ohjelmointia lähes kaikista ohjelmointikielistä löytyvien käsitteiden: lause, silmukka, ehtolause ja muuttuja, kautta.
Kuvataidetta Processing-ympäristössä
Kurssin voi tehdä yhtenä lukuvuonna tai jakaa esim. kolmelle lukuvuodelle
Kurssi soveltuu 7-9 luokkien oppilaille (voi toki onnistua myös nuoremmilta oppilailta)
Kurssi täyttää opetussuunnitelman ohjelmointiin liittyvät tavoitteet.
Kurssi sopii erinomaisesti kuvataiteen tunneille.
Tämän kurssin idea on yhdistää kuvataidetta ja ohjelmointia.
Processingin avulla pystyy varsin nopeasti oppimaan, kuinka luoda erilaisia kuvia ja animaatioita ohjelmoimalla.
Samalla lähestymme ohjelmointia lähes kaikista ohjelmointikielistä löytyvien käsitteiden: lause, silmukka, ehtolause ja muuttuja, kautta.