T4 

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T4: Opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti

S2: Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.    

S3: Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti.  

S4: Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla. 

Espoo näkökulma:

Opetellaan mittaamista, merkitsemistä ja materiaalin taloudellista käyttöä 

Kokeillaan materiaaleina esim. huopa, tekoturkis, säkkikangas, erilaiset langat, nauhat, nyörit, nahka, luonnon- ja kierrätysmateriaalit, helposti työstettävät muovit (kennolevy, ps-e), ohuet metallilangat ja levyt, puu ja puolivalmisteet sekä puulle ja tekstiilille sopivat myrkyttömät (vesiliukoiset) väri- ja pinnankäsittelyaineet (1lk)

Työtapoina harjoitellaan käsin ompelu (sopivanmittaisen langan leikkaaminen, solmu langan päähän, langan pujottaminen neulansilmään, tarkoituksenmukaisia pistoja liittämiseen, saumaamiseen, reunan huolitteluun ja koristeluun, langanpäättely), erilaisten materiaalien leikkaaminen saksilla, neulaaminen, suorakulmankäyttö, sahaus, naulaus, vuoleminen, liimaaminen, hiominen ja viilaaminen (1lk)

Tutustutaan ohjelmoinnin alkeisiin (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Blue-bot -vaatteen tai -suojakuoren tekeminen

Materiaali: Blue Bot -lattiarobotti, kankaita, nyöriä, ompelutarvikkeet yms.

Aika: 2 x 45 min.

Pari- tai yksilötyöskentely

Aluksi oppilas suunnittelee vaatteen paperille. Opettajan avustuksella tehdään vaatteen kaavat. Toteutetaan vaate ommellen suunnitelman mukaan. Suunnitelmassa tulee huomioida, että Blue-Bot -lattiarobotin painonapit jäävät näkyviin. 


Jatkokehittely: Luokka piirtää kokonaisen maiseman, jossa bee-bot/ blue-bot liikkuu ohjeiden mukaan. (Bee-Bot/ Blue-Bot maailma)

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja