T4
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T4: Opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
S2: Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.
S3: Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti.
S4: Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.
Espoo näkökulma:
Opetellaan mittaamista, merkitsemistä ja materiaalin taloudellista käyttöä
Kokeillaan materiaaleina esim. huopa, tekoturkis, säkkikangas, erilaiset langat, nauhat, nyörit, nahka, luonnon- ja kierrätysmateriaalit, helposti työstettävät muovit (kennolevy, ps-e), ohuet metallilangat ja levyt, puu ja puolivalmisteet sekä puulle ja tekstiilille sopivat myrkyttömät (vesiliukoiset) väri- ja pinnankäsittelyaineet (1lk)
Työtapoina harjoitellaan käsin ompelu (sopivanmittaisen langan leikkaaminen, solmu langan päähän, langan pujottaminen neulansilmään, tarkoituksenmukaisia pistoja liittämiseen, saumaamiseen, reunan huolitteluun ja koristeluun, langanpäättely), erilaisten materiaalien leikkaaminen saksilla, neulaaminen, suorakulmankäyttö, sahaus, naulaus, vuoleminen, liimaaminen, hiominen ja viilaaminen (1lk)
Tutustutaan ohjelmoinnin alkeisiin (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Blue-bot -vaatteen tai -suojakuoren tekeminen
Materiaali: Blue Bot -lattiarobotti, kankaita, nyöriä, ompelutarvikkeet yms.
Aika: 2 x 45 min.
Pari- tai yksilötyöskentely
Aluksi oppilas suunnittelee vaatteen paperille. Opettajan avustuksella tehdään vaatteen kaavat. Toteutetaan vaate ommellen suunnitelman mukaan. Suunnitelmassa tulee huomioida, että Blue-Bot -lattiarobotin painonapit jäävät näkyviin.
Jatkokehittely: Luokka piirtää kokonaisen maiseman, jossa bee-bot/ blue-bot liikkuu ohjeiden mukaan. (Bee-Bot/ Blue-Bot maailma)