T2
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T2: Ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan väitteitä ja niiden perusteluita.
Kokonaisuus 5-6 A
S1: Harjoitellaan oman näkemyksen erittelyä ja perustelemista suhteessa toisiin. (5-6 A)
Kokonaisuus 5-6 B
S1: Harjoitellaan oman näkemyksen erittelyä ja perustelemista suhteessa eri kulttuureihin ja katsomuksiin (T7 5-6 B)
S3: Perehdytään ihmisten yhteiselämän perusteisiin tutkimalla esimerkiksi yhdenvertaisuuden, rauhan ja demokratian merkityksiä niin erilaisissa oppilaan elämään liittyvissä arkipäivän tilanteissa ja ympäristöissä kuin laajemminkin. (T1 ja T4 5-6 B)
S3: Perehdytään lapsen oikeuksiin pohtien niiden toteutumista muualla maailmassa. (T9 5-6B)
S4: Perehdytään erilaisiin aikakäsityksiin ja tapoihin selittää maailmaa sekä pohditaan niiden vaikutusta ihmisten elämään ja niihin liittyviä erilaisia tietokäsityksiä. Tutkitaan erilaisia luontokäsityksiä. (T6 5-6B)
S4: Harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa maailmankuvaan ja kestävään tulevaisuuteen. (T8 5-6B)
Kokonaisuus 6 C
S3: Harjoitellaan tekojen eettistä arviointia niiden kontekstin, tarkoitusten ja seurausten näkökulmista. Harjoitellaan omien näkemysten erittelyä ja perustelemista suhteessa yhteiselämän vaatimuksiin. (6 C)
Espoon näkökulma:
Esim. väittelyitä, Filosofiaa lapsille tai projektityöskentely (6 C)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-4 B ja 5-6 (A/B/C)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.