T5: Ohjata oppilasta kriittiseen tekstien tulkintaan itsenäisesti ja ryhmässä
S2: Tekstejä tarkastellaan niissä esiintyvien arvojen, ideologioiden ja vaikuttamiskeinojen kannalta (näkökulman, lauseen rakenteen, henkilöiden ja asioiden nimeämisen, kielikuvien ja ironian vaikutus tekstin tulkintaan). Harjoitellaan omien ja muiden tekstien analysointia, palautteen antoa ja vastaanottamista.
Kielitaidosta riippuen, painotus vuosiluokalla 9
Tarkastellaan kriittisesti tekstilajeja ja niiden kielellisiä piirteitä (tekstin tarkoitus, arvot, vaikuttamiskeinot jne.) sekä median ja sosiaalisen median tekstejä
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
ymmärtää teknologiaan liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä globaalissa maailmassa.
ymmärtää sosiaalisen median merkitystä yksilölle ja yhteiskunnallisesti.
tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
pohtii ja keskustelee teknologiaan liittyvistä eettisistä ja moraalisista kysymyksistä.
osaa raportoida verkossa näkemänsä haitallisen tai vaarallisen sisällön palvelun ylläpitäjälle.
osaa ikärajojen puitteissa käyttää sosiaalisen median mahdollisuuksia hyödykseen opiskelussa.