T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T4 ohjata oppilasta tarkastelemaan median roolia ja merkitystä omassa arjessa ja yhteiskunnassa.
S1 Tutustutaan yhteiskunnan toimintaan yksilön, perheen ja muiden lähiyhteisöjen näkökulmasta. Pohditaan, kuinka jokainen voi itse vaikuttaa lähiyhteisön turvallisuuteen ja viihtyisyyteen. Lisäksi perehdytään työntekoon, ammatteihin, omaan rahan käyttöön ja talouden hoitoon sekä vastuulliseen kuluttamiseen arjen tilanteissa.
S2 Perehdytään erilaisiin oppilasta lähellä oleviin yhteisöihin, niiden jäsenten oikeuksiin ja velvollisuuksiin, sekä harjoitellaan yhteistä päätöksentekoa. Opetuksessa tarkastellaan demokraattisen toiminnan arvoja ja perusperiaatteita kuten ihmisoikeuksia, tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta. Tutustutaan Suomen eri kulttuureihin ja vähemmistöryhmiin.
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
Tietää mediatoimialan tehtäviä yhteiskunnassa. Oppilas havainnoi median toimintaa esimerkiksi seuraamalla uutisia. (Median lukutaito: Median tulkinta ja arviointi)
(kuva luotu Copilot tekoälyllä)
Toimittajan työtä
Selvitetään mitä paikallisia medioita oppilaat tietävät. Mistä oppilaat voivat saada tietoa paikkakunnan ja onko omalla kotipaikkakunnalle esimerkiksi omaa lehteä?
Seurataan viikon ajan paikallisia uutisia. Millaisista asioista paikalliset toimittajat uutisoivat? Mitkä asiat eivät mahdu uutisiin tai mitä julkaistuista uutisista rajatuu pois?
Lähdetään suunnittelemaan omaa uutista. Mistä haluaisitte paikallisessa lehdessä uutisoitavan? Tehdään ajankohtainen uutinen liittyen omaan kouluun tai paikkakuntaan.
Työ tehdään noin kolmen hengen ryhmissä. Ryhmät saavat valita tekevätkö lehti-, verkko-, radio-, vai tv-uutisen. Mietiään yhdessä mikä digitaalinen työkalu olisi sopiva kuhunkin uutistyyppiin (esim. iMovie tv-uutiseen, Garage Band radiouutiseen ja Google Sites verkkouutiseen).
Lopuksi tuotokset esitellään ja pohditaan kuinka luotettavia kunkin ryhmän uutiset olivat.
Opettajan kommentit:
Oppilaiden kommentit:
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf