Hyvät käytänteet mediavälineiden ja -sisältöjen käytöstä

Medialukutaito, Vastuullisuus

Espoon EOPS:

Esiopetuksessa kiinnitetään huomiota terveisiin elämäntapoihin. Lasten kanssa liikutaan monipuolisesti sekä sisällä että ulkona ja heitä ohjataan välttämään yhtäjaksoista istumista sekä vaihtamaan työskentelyasentoja.

Lasten kanssa havainnoidaan heidän itse tuottamiensa kuvien lisäksi taideteoksia, median kuvia, esineiden muotoilua sekä rakennetun ja luonnon ympäristön kohteita.  

Lapsia ohjataan tulkitsemaan ja kertomaan ajatuksiaan kuvallisista viesteistä. Kuvia tarkasteltaessa kiinnitetään huomiota esimerkiksi väreihin, muotoihin, materiaaleihin, tekijään, esitysyhteyteen ja kuvien herättämiin tunteisiin.  

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Kuvassa lapset juoksevat pellolla ja ipadit putoavat maahan.

Kuva on luotu Microsoft Bing Image Creatorilla

Hyvinvointia ja mediaa tasapainoisesti

Keskustelu

koko ryhmä

esim. 15 min -->


Median parissa voi saada elämyksiä ja jännitystä, mutta sen kanssa toimien voi saada myös kurjia kokemuksia. Se voi viedä myös aikaa muulta mukavalta tekemiseltä. 

Mietitään yhdessä, mitkä asiat tuntuvat kivoilta median parissa? Kirjoitetaan niitä ylös tai piirretään pikakuvina.

Mietitään mitkä asiat voivat aiheuttaa huonoa oloa?Tehdään myös tästä sopivat muistiinpanot. 

Kun median vaikutuksia tuodaan esiin, voidaan huomata miten ne vaikuttavat itseen, omaan oloon ja tunteisiin. Voitko itse vaikuttaa siihen, minkälaisen olon median kanssa saat? Jo kuusivuotias voi pohtia tunteitaan ja valintojaan. Miten huonot vaikutukset voisi minimoida? Mikä olisi itselle hyvä aika olla koneen ääressä? Voidaan myös miettiä, jos valintojen tekeminen on itselle vaikeaa, kuka voisi auttaa esim. median parissa käytetyn ajan rajaamisessa. 

Laitetaan muistiinpanot ryhmän seinälle. Jokainen voi viikon aikana käydä laittamassa vaikka päivittäin emojin 😀😴😣😱siitä, minkälaisia vaikutuksia median käyttö on omaan elämään sillä viikolla saanut aikaan. 



Lisää tietoa:

www.mll.fi/tehtavat/digia-ja-hyvinvointia.