T8
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T8: Kannustaa oppilasta kehittämään kirjallisuudentuntemusta ja kiinnostustaan lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, media- ja muita tekstejä kohtaan, luomalla mahdollisuuksia myönteisiin lukukokemuksiin ja -elämyksiin, tiedonhalun tyydyttämiseen sekä lukukokemusten jakamiseen, myös monimediaisissa ympäristöissä.
S2: Luetaan ja kuunnellaan yhteisesti ja itse valittua lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta, myös kokonaisia teoksia. Aiemmin opittujen käsitteiden lisäksi opitaan käyttämään käsitteitä kertoja, aihe ja teema.
Espoon näkökulma:
Lukupiirit, kirjavinkkaukset, lukudiplomi, koulukirjaston käyttäminen, KULPS-kirjastopolku.
Monipuolistetaan lukemista, genrelukeminen.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
QR-koodi satusuunnistus
Tehtävän rakenne
Yksilö tai parityö
Muutamien tuntien kestoinen projekti
Yleiset ohjeet
Oppilaat tutustuvat eri satuihin satukirjoista.
Oppilaat valitsevat yksin tai ryhmässä satuja.
Opettajan kannattaa varmistaa, että samoja satuja ei valita.
Oppilaat äänittivätä iPadin sanelimella saduista n. 1 minuutin mittaisen pätkän. Pätkän kannattaa olla sellainen, että satua ei heti pätkästä tunnista.
Sen jälkeen äänitykset viedään omiksi QR-koodeiksi ja QR-koodit tulostetaan.
Opettaja valmistaa listan oppilaista ja äänitetyistä saduista ja oppilaiden tulee suunnistuksen omaisesti yhdistää sadun lukija oikeaan satuun.