T1
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: Opastaa oppilasta vahvistamaan taitoaan toimia rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä ja ilmaisemaan mielipiteensä
S1: Tarjotaan monipuolisia tilaisuuksia harjoitella omien kokemusten, ajatusten ja mielipiteiden jakamista, toisten kuuntelemista ja rakentavan palautteen antamista ja saamista eri viestintäympäristöissä.
Espoon näkökulma:
Otetaan huomioon positiivisen kasvun ja oppimisen näkökulma, kannustava palaute ja oppilaan vahvuuksien tunnistaminen
Tavoitteena vuosiluokilla 3 ja 5/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Tuntee tärkeitä yksityisyydensuojan periaatteita. Oppilas tietää, millaisia keinoja omien tietojen ja yksityisyyden suojaamiseen mediaympäristöissä on.
Ilmaisee itseään rakentavasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla erilaisissa mediaympäristöissä.
Osaa arvioida omia vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan mediaympäristöissä ja hyödyntää saamaansa palautetta.
Osaa tuoda mediaesitysten kautta esille omia mielipiteitään ja perustella mielipiteensä.
Osaa perustella mielipiteitään ja ottaa rakentavasti kantaa toisten esittämiin näkökulmiin.
Osaa käyttää joitain kielellisiä ja visuaalisia vaikuttamisen keinoja.
Arvioi rakentavasti ja kriittisesti omaa ja toisten tuottamaa tietosisältöistä mediaa
(Bing image creator)
Median tarkoitusperiä tutkimassa
Keskustellaan yhdessä ja kirjataan yhteisesti ylös, millaisia mediasisältöjä oppilaat ovat viime aikoina käyttäneet.
Kirjaamiseen voidaan käyttää esimerkiksi padlettia, flingaa tai jamboardia.
Ryhmitellään sisällöt esimerkiksi viihteellisiin, tietoa välittäviin ja vaikuttaviin. Tarkoitus saada kattava listaus mediasisällöistä, joilla on eri tarkoitusperiä. Fakta, fiktio vai mielipide?
Tutkitaan audiovisuaalisia sisältöjä, joilla on eri tarkoitusperiä. Voidaan hyödyntää Elokuvapolun mainoselokuvaa ja uutisia (elokuvapolku.kavi.fi).
Keskustellaan mistä eri videoiden tarkoitus ja päämäärä on pääteltävissä.
Tehdään omat lyhyet videot, joilla on selkeä viesti ja tavoite.
Videot voidaan kuvata esimerkiksi iPadeillä. Oppilaat voivat tarvittaessa/halutessaan editoida videoitaan iMovie-sovelluksessa ja lisätä omia taustoja hyödyntämällä sovelluksen vihreä kangas toimintoa.
Tarkastellaan oppilaiden tekemiä videoita yhdessä.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperäinen lähde: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf
Linkkejä: