T14
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T14: Ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia
S1: Sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin sekä ihmisen kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin. Sisällöissä kiinnitetään huomiota kehityksen ajankohtaisiin muutoksiin ja niiden yksilöllisen luonteen ymmärtämiseen. Käsitellään ikäkauden mukaisesti seksuaalista kehitystä ja ihmisen lisääntymistä. Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.
S2: Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
S4: Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota elolliseen ja elottomaan luontoon, rakennettuun ja sosiaaliseen ympäristöön sekä ympäristön ilmiöihin, materiaaleihin ja teknologisiin sovelluksiin. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Tutkitaan säätä sekä maa- ja kallioperää. Tutkimalla kappaleiden liikkeiden muutoksia tutustutaan voiman käsitteeseen. Tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua. Kotiseudun erilaisten ympäristöjen merkitystä havainnoidaan myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutustutaan ympäristössä toimimisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin.
S5: Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. Tutkitaan ääni- ja valoilmiöitä. Perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. Tutustutaan ravintoketjuihin, eläinten ja kasvien lisääntymiseen, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.
S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.
Tavoitteena vuosiluokilla 5-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
arvioi tulostamisen tarpeellisuutta ja osaa tulostamisen asetusten perustoiminnot.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
ymmärtää teknologian käyttöön liittyvien valintojen vaikutuksia kestävään tulevaisuuteen.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
Vaikuttamisprojekti
Tehtävän rakenne
Yksilö tai ryhmätyö
Pidempi aikainen projekti, johon oppitunteja menee n. 5-7.
Yleiset ohjeet
Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa vaikuttamisprojekti. Oppilaat pohtivat, että mihin asiaan oppilaat haluavat vaikuttaa ja millä tavalla. Projektista tehdään dokumentoitu tuotos.
Tuotos voi olla: Peli (esim. Scratch), Slide-esitys, Docs-raportti, video, podcast-jakso.
Oppilaat saavat itse valita toteuttamistavan.
Oppilaat jaetaan ryhmiin. Hyvä ryhmäkoko on 2-3, mutta projektin voi tehdä myös yksin.
Oppilaat valitsevat aiheen, johon haluavat vaikuttaa. Aihe voi olla jokin yhteiskunnallinen aihe tai vastaavasti koulun sääntöihin, tai koulun tapoihin liittyvä aihe. Alle on listattu esimerkkiaiheita, joista oppilaat voivat valita yhden, jos he eivät keksi omia aiheita.
Esimerkkejä aiheista:
1. Koulussa muiden oppilaiden valistaminen ilmastonmuutoksesta
2. Kierrättämisen kehittäminen luokissa.
3. Koulun kiusaamistilanteen korjaaminen
4. Ryhmäytyspäivien kehittäminen ja lisääminen
5. Koulun järjestyssääntöjen parantaminen. Jonkin asian lisääminen tai poistaminen
6. Koulun energiankulutuksen vähentäminen
7. Koulun lajittelun tehostaminen
8. Energiajuomien kulutuksen vähentäminen
9. Koulun välituntiliikunnan tehostaminen
10. Oppilaskalusteiden ergonomian parantaminen
11. Käsien pesun tehostaminen
12. Oppilashuollon ja oppilaiden lähentäminen
13. Toiveruokapäivään vaikuttaminen
14. Kouluruokailuun liittyvät asiat
15. Välitunteihin liittyvät asiat
16. Jonkin erikoisen välitunnin suunnittelu
17. Aamupalan tärkeys
Oppilaat tekevät suunnitelman projektin kulusta. Suunnitelma voidaan tehdä Classroomissa jaetussa Docs-tiedostossa.
Suunnitelmasta tulisi löytyä seuraavat asiat:
Kohderyhmä: keneen yritätte vaikuttaa?
(Kohde: oppilaat? opettajat? vanhemmat?)
Mitä vaikuttamisen keinoja käytätte? Muistakaa tässä kohtaa kuitenkin hyvät käytöstavat, jos lähestytte muita tahoja.
Miten dokumentoitte projektinne? Peli (esim Scratch), Slide-esitys, Docs-raportti, video, podcast-jakso
Jos valitsette vaikuttamiskeinoksi esimerkiksi mielipiteiden keräämisen oppilailta, suunnitelkaa miten toteutatte kyselyn.
Aikataulu: Milloin teette mitäkin?
Tarvittavat välineet? Mitä tarvitsette? Jos tarvitsette esimerkiksi jotain välineitä niin mistä ne hankitaan?
Roolijako eli kuka ryhmästä tekee mitäkin.
Oppilaat etsivät tämän jälkeen valitsemastaan aiheesta tietoa.
Seuraavat asiat tulisi tässä kohtaa selvittää: Onko aiheesta säädetty lakeja tai miten asia on ilmaistu esim. koulun järjestyssäännöissä. Oppilaita voi ohjeistaa, että he kirjaavat kaikki fatkatiedot ylös Docsiin. Oppilaiden tulee kirjata ylös myös nettisivut, jolta tiedon löytävät lähteiksi. Oppilaiden tulee siis perustaa tämä osuus fakta-tiedolle!
Seuraavaksi oppilaat toteuttavat projektin suunnitelmien mukaan ja raportoivat projektin etenemisen ja sen mahdolliset tulokset.
Projekti arvioidaan itsearvioinnilla, vertaisarvioinnilla sekä opettajan sanallisella palautteella.