T1
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T1: Ohjata oppilasta ymmärtämään ekosysteemin perusrakennetta ja toimintaa sekä vertailemaan erilaisia ekosysteemejä ja tunnistamaan lajeja
S2: Sisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua.
S3: Sisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä.
Espoon näkökulma:
8. luokalla tehdään retki lähimetsään
Opetellaan metsän lajeja ja vertaillaan metsää vesiekosysteemiin
Tavoitteena vuosiluokilla 7-8
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti
osaa toimia aktiivisena kansalaisena digitaalisessa yhteiskunnassa
osaa kertoa kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen
osaa toteuttaa omia ideoitaan digitaalisissa ympäristöissä