T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla.
S3: Harjoitellaan tuottamaan tekstejä, käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla yksin ja yhdessä.
Espoon näkökulma:
Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta. Tuotetaan tarinoita suullisesti ja kirjallisesti. Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä.
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa avata ja sulkea sovelluksia sekä liikkua niiden välillä.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
tuottaa sisältöä puheen avulla.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
osaa säätää työpisteensä oikein mahdollisuuksien mukaan.
osaa valita ergonomian kannalta parhaan työskentelyvälineen ja -paikan.
ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
harjoittelee vuorovaikutuksellisten digitaalisten palvelujen käyttöä turvallisessa ympäristössä.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa ohjatusti jäsennellä tietoa käsitekartalle.
harjoittelee selostamaan etsimäänsä tietoa omin sanoin.
tuottaa lyhyitä monimuotoisia tekstejä haetun tiedon perusteella.
osaa tehdä pieniä itseä kiinnostavia tutkimuksia teknologiaa hyödyntäen.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
osaa ilmaista itseään yhdistelemällä ohjatusti kuvaa, videota, ääntä, tekstiä tai animaatiota.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
osaa vuorovaikutuksellisten digitaalisten palvelujen käytön ikäänsä nähden tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa palveluissa.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
osaa kertoa kokemuksistaan digitaalisissa palveluissa.
kunnioittaa ja huomioi muita toimiessaan digitaalisissa palveluissa. Hän harjoittelee hyvää vuorovaikutusta viestiessään ja toimii kiusaamista ehkäisevästi.
osaa ohjatusti käyttää osallisuutta edistävää digitaalista palvelua.
Piirrä ja kerro Draw&Tell sovelluksella
Kesto 45 min
Yksilö- tai parityöskentely
Tarvitaan iPad ja Draw & Tell HD-sovellus.
Parin kanssa avataan Draw&Tell-sovellus.
Valitaan tausta ja hahmot.
Suunnitellaan hahmoihin sopiva tarina.
Harjoitellaan hahmojen liikuttamista sekä tarinan kertomista samanaikaisesti.
Puhe ja hahmojen liikkeet tallennetaan.
Kaikkien tarinat katsotaan ja kuunnellaan yhdessä.
Vinkki: Taustakuvan saa piirrettyä itse tai otettua valokuvana. Sovelluksessa on paljon erilaisia toteuttamisen mahdollisuuksia.
Opettajan kommentit
Soveltuu eri-ikäisille ja tasoille oppilaille. Hyvää harjoitusta tarinankerrontaan. Oppilas saa käyttää luovuuttaan. Tehtävä eriyttää jo itsessään.