T9 

Digitaalinen osaaminen  


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T9: Rohkaista ja innostaa oppilasta kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan kokemuksiaan puhumalla, kirjoittamalla ja kuvien avulla

S3: Tarkastellaan puhutun kielen muuntamista kirjoitetuksi kieleksi ja harjoitellaan tekstin suunnittelua. Harjoitellaan käyttämään mielikuvitusta, kertomaan tarinoita ja mielipiteitä sekä kuvaamaan omia kokemuksia, havaintoja ja ajatuksia puhumalla sekä kuvien avulla yksin ja yhdessä. 

Espoon näkökulma:

Eläytyvä ja luova kirjoittaminen: kirjoittamisen ilo omien tarinoiden kautta.  Kerrotaan suullisia tarinoita. Harjoitellaan tekstin tuottamisen taitoja myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa, hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa kirjoittamisen välineenä. 

Tavoitteena  vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tehtävä 2. 

Trageton-menetelmä

Tarvitaan:

Tietokone

Tulostin

Kyniä


Oppilas joka ei osaa lukea


Oppilas joka harjoittelee lukemista.

Vinkki: Samalla tavoin voidaan kirjoittaa itse osia kokonaisista tarinoista. Kirjoitetaan esim. tarinan senhetkisen vaiheen avainsanat ja piirretään niistä kuva. Näin useaan kertaan työskennellen voidaan tuottaa itse kokonainen kirja alusta lopuun. Työskentely voidaan toteuttaa niin kuvakirjan kuin lyhyen kuvittamattoman tarinan avulla. 


Lukeva lapsi

Tarkastellaan opettajan antamia kuvia, joissa tarina alkaa ja jää kiinnostavasti kesken. 

Vinkki: Tehtävä voi olla myös tarinan kirjoittaminen omin sanoin, yksi osa kerrallaan. Jokainen osa voidaan kuvittaa ja näin voidaan tehdä oma kirja. 

Opettajan kommentti: 

Tietokoneella kirjoittaminen motivoi ja hämmästyttääkin lapsia. Kirjainten kirjoittaminen on helppoa, verrattuna käsin kirjoitukseen. Kirjainten ilmestyminen ruudulle ja myöhemmin paperille on monille todella kiinnostavaa ja tuottaa paljon iloa. Oman tekstin saaminen printattuna paperille on hyvin merkityksellistä ja sen lukeminen motivoi monia. Myös kuvien piirtäminen tekstistä on mielekästä ja auttaa muistamaan ja pikkuhiljaa tunnistamaan sanahahmoja myös heille, jotka eivät vielä lue. 

Tietokulma: 

Trageton -menetelmässä lapsi kirjoittaa seisten parin kanssa tietokoneella tekstinkäsittelyohjelmalla. Seisominen tuo työskentelyyn liikettä ja vapautta mutta myös ryhtiä. Huolehditaan työpöydän sopivasta korkeudesta. Parin kanssa toimiminen kannustaa keskusteluun tuotettavasta tekstistä. Myös toisen auttamisen näkökulma on läsnä. Opettaja voi tehdä oppilaiden tuottaman puheen perusteella huomioita  oppimisen vaiheesta. Tekstituotos tulostetaan ja sitä voidaan tarkastella eri tavoin.  Arne Tragetonin kirja Lukemaan oppiminen kirjoittamalla avaa menetelmää tarkemmin. 

Arne Trageton

Lukemaan oppiminen kirjoittamalla

PS -kustannus Opetus 2000, 2007

Tehtävä 2.

Piirroksia ja sanoja: sovitulla kirjaimella alkavia

esimerkiksi a-kirjaimella alkavia piirroksia ja sanoja

2. Sitten yksin/pareittain työskentely koneella. Valitaan joku piirrosohjelma, johon piirretään sovitulla kirjaimella alkavia piirroksia (esimerkiksi a.lla alkavia aurinko, avain, auto jne.). Piirrokset olisi hyvä olla aika pieniä, että yhdelle ruudulle mahtuisi mahdollisimman paljon,

3. Jokaisen piirroksen alle oppilas kirjoittaa omien taitojen mukaan, mikä piirros on. Piirroksia ei tarvitse väritellä.

4. Opettaja voi tulostaa valmiin työn. Se voidaan liimata oppilaan vihkoon.

5. Jos jää aikaa, oppilas/oppilaspari voi keksiä toisella kirjaimella alkavia piirroksia ja sanoja.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja