T16

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja

S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen ja Pohjoismaiden luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa. 

S6: Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnonvarojen kestävä käyttö. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia eläinten hyvinvointiin ja luontoon. 

Espoon näkökulma:

Pohjoismaat (4. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Maiden tutkimista Globaliksen avulla

Tehtävä maiden vertailuun Globaliksen avulla:

Tietokulma:

Globalis on laaja tietokanta, joka sisältää mm. karttoja, maatietoutta, artikkeleita ajankohtaisista konflikteista eri puolilla maailmaa, inhimillisen kehityksen tilastoja, satelliittikuvia ihmisten aiheuttamista luonnonmullistuksista sekä tietoa keskeisistä kansainvälisistä sopimuksista. Se on ainutlaatuinen globaalikasvatuksen työkalu, jota voi hyödyntää monipuolisesti osana opetusta. 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja