T9
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T9: Kannustaa oppilasta erilaisten yhteisöjen toimintaan ja harjoittelemaan median käyttöä turvallisella ja yhteiskunnallisesti tiedostavalla tavalla
S3: Tarkastellaan ja harjoitellaan käytännössä demokraattisen vaikuttamisen ja yhteiskunnassa toimimisen taitoja, joita tarvitaan erilaisten yhteisöjen vastuullisena ja osallistuvana jäsenenä esimerkiksi luokassa, koulussa, erilaisissa harrastuksissa ja järjestöissä, mediassa sekä taloudellisessa toiminnassa. Harjoitellaan yhteistyötä lähiyhteisön toimijoiden kanssa.
Espoon näkökulma:
Oppilaskuntatoimintaan osallistuminen
Tavoitteena vuosiluokalla 6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Vahvistuu valinnoissaan ja toisten valintojen kunnioittamisessa median parissa.
Tunnistaa, milloin mediankäyttö tukee omaa hyvinvointia, milloin heikentää sitä.
Osaa tehdä hyvinvointiaan tukevia valintoja median käytössään.
Tunnistaa, milloin mediankäyttö tukee omaa hyvinvointia, milloin heikentää sitä.
Kuva on luotu tekoälyllä.
Mediamittari
Tarkastellaan omaa ajankäyttöä ja toimintaa median parissa.
Kirjataan taulukkoon (Excel tai Sheets) ylös viikon ajalta median käyttöön käytetty aika. Kirjatkaa ylös myös mitä eri medioita viikon aikana käytettiin tai tuotetettiin. Lisäksi voidaan kirjata asioita, joita median parissa opittiin.
Tehdään luokan yhteinen koonti, josta käy ilmi mediaan käytetty aika, erilaiset sisällöt luokiteltuina ja opitut asiat.
Tehdään matemaattista vertailua: laskekaa lukumääriä ja vertailkaa sisältöjä ja niiden parissa käytettyä aikaa. Voitte tehdä tuloksista erilaisia diagrammeja.
Lopuksi voidaan keskustella yhteisesti muusta ajankäytöstä ja siitä mille oppilaat toivoisivat jäävän enemmän aikaa.
Opettajan kommentit:
Oppilaiden kommentit:
Muita tietoja:
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf