T9
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T9 ohjata oppilasta tarkastelemaan ja arvioimaan omia tekstejään sekä kehittämään taitoa antaa ja vastaanottaa palautetta.
S3 Tutustutaan kirjoittamisprosessin vaiheisiin ja muokataan tekstejä palautteen perusteella.
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
Kertomuksen kirjoittaminen
Valitaan kertomuksen aihe ja tyylilaji
Valitaan paikka, johon teksti kirjoitetaan (Word tai Docs)
Tehdään suunnitelma valitusta tekstistä, esim. ajatuskartta. Ajatuskartan keskelle tarina (esim. nimi) ja suunnitellaan päähenkilö (ulkonäkö, luonne, asuinpaikka, erityisominaisuudet), muut henkilöt, tapahtumapaikka eli miljöö, juoni (alku, keskikohta ja lopetus) ja kertoja.
Ohjeistetaan fontin koko ja riviväli (esim. Fonttikoko 12 ja riviväli 1)
Lisäohjeita kertomukseen löydät viereisestä diaesityksestä.
Kun tekstit ovat valmiita oppilaat voivat vertaisarvioida toisiaan hyödyntämällä Wordin tai Docsin kommentointi-työkalua.
Opettajan kommentit:
Helppo tapa kirjoitta tekstiä koneella. Osa oppilaista motivoituu selkeästi enemmän koneella kirjoittamiseen kuin vihkoon.
Oppilaiden kommentit:
Kivempi kirjoittaa tekstiä koneella. Ei tarvitse miettiä selkeää käsialaa.
Opin samalla uusia asioita tietokoneella kirjoittamisesta.