T2
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T2: Ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
S2: Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.
Espoon näkökulma:
Tutustutaan erilaisiin materiaaleihin, jotta osataan tehdä omaan suunnitelmaan sopivia valintoja. Harjoitellaan ilmaisemaan visuaalisesti ajatuksia ja ideoita. Dokumentointia harjoitellaan kuvaamalla työtä ja työvaiheita. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa kirjautua laitteelle ja ympäristöihin omalla käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
erottaa käyttöjärjestelmän ja ohjelman/sovelluksen.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
tietää koulun käytössä olevat digitaaliset palvelut ja osaa kirjautua niihin. Hän osaa käyttää digitaalisia palveluja vuosiluokalle riittävällä tavalla.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti antaa oikeuksia digitaalisille palveluille.
harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun sovellus pyytää oikeuksia.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
harjoittelee löytämään tallennetun sisällön.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioida, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
hyödyntää kameraa ja muita helppoja sovelluksia havaintojen tekemisessä ja tallentamisessa.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
harjoittelee kommentoimaan toisten tuottamia sisältöjä.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
osaa mahdollisten yhteiskäyttöisten laitteiden käyttöön liittyvät toimintatavat.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa palveluissa.
Käsinukeilla videoesitys
esimerkiksi lumiukot seikkailevat
Oppilas piirtää opettajan antamalla paperikaavalla kankaalle kaksi samaa hahmoa (lumiukko tms.)
Oppilas tekee hahmolle silmät, suun yms. piirtäen kangastussseilla tai kankaasta leikaten ja liimaten.
Oppilas leikkaa piirtämänsä hahmot ja ompelee opettajan ohjeistamalla tavalla jättäen alhaalta ompelematta, jotta käsi mahtuu hahmon sisälle.
Oppilaat suunnittelevat pienissä ryhmissä esityksen, jonka opettaja videoi. Esityksessä jokaisella on puheenvuoro. Oppilaat harjoittelevat eri äänensävyjä ja eläytymistä. Yhdessä mietitään sopiva videointipaikka ja mahdollinen koristelu.