T6: Rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana joissakin yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
S3: Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esim. laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.
Harjoitellaan erilaisia vuorovaikutustilanteita ja kohteliaisuusfraaseja pareittain ja ryhmissä. Rohkaistaan ja kannustetaan oppilasta käyttämään vähäistäkin kielitaitoa luomalla helppoja vuorovaikutustilanteita ja onnistumisen kokemuksia. (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Oppilas
ymmärtää viestinnän vastavuoroisuuden mediaympäristöissä: omalla viestinnällä on vaikutusta toisen viestintään, tunteisiin ja toimintaan.