Ohjelmointia Beebot

Ohjelmointiosaaminen

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.

S1 Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. (Matematiikka 1-2L T1-7, T9-12 S1 VALT s. 317-328 ESPOO s. 321,328)

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja

S1 Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. (Matematiikka 1-2L T1-7, T9-12 S1 VALT s. 317-328 ESPOO s. 321,328)

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa Beebot -lelu, jolla ohjelmointi tehdään.

Kesto 20–30 min

Parityöskentely

Tarvitaan Beebotit, alustat tai itse teipattu ruudukko, nuolikortit.

Vinkki: Muista tyhjentää Beebotin muisti ennen uutta ohjelmointia. 

Tehtävästä tulee haasteellisempi, kun joissain ruuduissa on este. 

Ohjelmointikortit.pdf

Opettajan kommentti

Oppilaat työskentelivät innokkaasti tehtävän parissa. He ymmärsivät ohjelmoinnin logiikan kokeilun kautta helposti. Tehtävää oli helppo varioida oppilaan taitotason mukaisesti. Oppikirjan vastaavat tehtävät oli tämän jälkeen todella helppo suorittaa.