Ohjelmointia Beebot
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.
S1 Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. (Matematiikka 1-2L T1-7, T9-12 S1 VALT s. 317-328 ESPOO s. 321,328)
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
S1 Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan. (Matematiikka 1-2L T1-7, T9-12 S1 VALT s. 317-328 ESPOO s. 321,328)
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa järjestää ja vertailla asioita erilaisten ehtojen, kuten muodon samankaltaisuus, perusteella. Oppilas tunnistaa loogisia operaatioita, kuten ”ja”, ”tai”, ”ei”.
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
saa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Kesto 20–30 min
Parityöskentely
Tarvitaan Beebotit, alustat tai itse teipattu ruudukko, nuolikortit.
Mikäli käytössä tyhjä Beebot-alusta, voidaan alustan ruutuihin laittaa esim. väripapereita, kuvia, muotokortteja, laskukortteja, kellokortteja, lajikortteja ja sanakortteja.
Mikäli käytössä ei ole alustaa, lattiaan teipataan (sähköteippi) oikeankokoinen ruudukko. Ruudun koko on 15 cm x 15 cm. Teipatussa ruudukossa tavoiteruudun voi merkitä teippamalla siihen asti tai asettamalla ruutuun pehmolelun tms.
Kopioidaan riittävä määrä nuolikortteja.
Pari valitsee aloituspaikan asettamalla Beebotin siihen. He suunnittelevat yhdessä reitin kohderuutuun.
Pari muodostaa reitin nuolikorteilla.
Beebot ohjelmoidaan nuolikorttien mukaan. Parista toinen luettelee käskyjä ja toinen ohjelmoi Beebotia.
Painetaan Go-nappia. Tarkistetaan ohjelmoinnin tulos. Mikäli Beebot ei mennyt oikeaan kohderuutuun, tutkitaan miten ohjelmaa pitää muuttaa.
Vinkki: Muista tyhjentää Beebotin muisti ennen uutta ohjelmointia.
Tehtävästä tulee haasteellisempi, kun joissain ruuduissa on este.

Opettajan kommentti
Oppilaat työskentelivät innokkaasti tehtävän parissa. He ymmärsivät ohjelmoinnin logiikan kokeilun kautta helposti. Tehtävää oli helppo varioida oppilaan taitotason mukaisesti. Oppikirjan vastaavat tehtävät oli tämän jälkeen todella helppo suorittaa.