T1
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T1: Tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
S1: Sisällöt valitaan siten, että oppilaiden ymmärrys kartan peruskäsitteistä sekä erilaisista maasto- ja teemakartoista syvenee. Sisällöissä keskitytään koko maailman hahmottamiseen sekä maailman keskeisen paikannimistön omaksumiseen. Karttojen, paikkatiedon ja muun geomedian käyttö yhdistetään maantiedon kaikkien muiden sisältöjen opiskeluun.
Espoon näkökulma:
Globaali nimistö soveltuvin osin, erilaiset maailmankartat
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
seuraa ajankohtaisia kansainvälisiä tapahtumia ja ilmiöitä sekä medioiden toimintaa niissä.
Opettajan kommentit
Projekti oli oppilaille mieluisa ja videoista tuli humoristisia retoristen keinojen käytöstä johtuen. Teimme äidinkielen opettajan kanssa yhteistyötä ja opetusvideoita tehtiin viikon aikana sekä maantiedon, että äidinkielen oppitunneilla.