T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T6: Ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.
Espoon näkökulma:
Kuvan erilaisia viestejä esim. kirjan kuvitus, mainos, valokuva, sarjakuvan kieli ja keinoja, elokuvallinen ajattelu, animaatio. (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
osaa antaa joitain esimerkkejä mediasisältöjen vaikutuksesta omaan toimintaansa, tietoihinsa, mielipiteisiinsä ja mielikuviinsa. Oppilas tarkastelee vaikutuksia kriittisesti.
tarkastelee ohjatusti, millaisia mielikuvia mediasisällöt, esimerkiksi mainokset tai median kuvat, välittävät, ja millä keinoin vaikutelma luodaan. Oppilas osaa antaa esimerkin.
Kuvakäsikirjoituksen pohjalta voit teettää helposti näyttäviä videoita, joissa kuvakulmilla, rekvisiitalla ja sisäänrakennetulla musiikilla voi tehdä eri teemoista mukaansatempaavia esityksiä. Ei muuta kuin popparit esiin, kun näitä töitä katsotaan!
Tarinan tehokeinot, kuvakulmat ja äänimaailmat
Aika: Vähintään 45 minuuttia
Parityö
Vinkki: jos ryhmä ei ole käyttänyt iMovie -sovellusta, ensimmäsellä tunnilla kannattaa olla puolikas ryhmä, tai osa oppilaista lukee esim. kirjaa tms.
Sovellus: iMovie, kuvakäsikirjoitus
Tarvittavia asioita näyttämöön ja rekvisiittaan: Väripaperia, kaikkea mitä luokan kaapista löytyy, pieniä eläimiä tai pääsiäismunahahmoja, multilinkkejä - vain mielikuvitus on rajana
Jaetaan jokaiselle parille oma tyyli kuvakäsikirjoituspohjista. Kahdelle parille sama pohja mutta eri hahmot.
Käydään läpi konkreettisin esimerkein, mitä käsikirjoituksessa olevat kuvausvihjeet tarkoittavat (Lähikuva, puolilähikuva, kokokuva, maisema, viitekuva).
Oppilaat kuvaavat käsikirjoituksen mukaan.
Opetellaan tekemään otsikko.
Ryhmät kuvaavat elokuvansa.
Katsotaan elokuvat.
Voidaan yhdessä pohtia esim. kuvakulmien tai äänen merkitystä tunnelmaan.
iMoviesta löytyy kiva kuvakäsikirjotuspohja, jossa musiikki ja kuvakulmavihjeet ovat jo valmiina.
Napauta kuvakäsikirjoitus.
Valitse tai anna oppilaiden valita tarinaansa sopiva käsikirjoituspohja. Napauta valittua pohjaa.
Tarkenna valintaasi.
Nyt voit päättää mihin kohtaan esimerkiksi otsikko tallennetaan ja millä värillä.
Kun taidot karttuvat tässä vaiheessa voi vaikuttaa fontteihin, vaihtaa musiikkia, raamien värejä tai vaikkapa vaihtaa suodatinta.
Ensimmäisellä kerralla kannattaa kuitenkin pitäytyä valmiiksi sommitellussa vaihtoehdossa, eikä käyttää liikaa aikaa tuunaamiseen.
Napauta yläkulman "Luo" painiketta niin pääset itse kuvakäsikirjoitukseen ja lisäämään kuvia ja videoita.
Vasemmassa reunassa on vinkit siitä, millaista kuvaa haetaan. Napauta +merkistä ja ota kuva/ tai video.
Napautettuasi + merkkiä, saat näytölle monia vaihtoehtoja. (Otsikko tähän, muokkaa klippiä, nimeä klippi uudestaan, ota kuva tai video tai valitse kirjastosta)
Ensimmäisissä töissä kannattaa käyttää sovelluksen sisäistä kameraa tai videota. Jatkossa sitten voi tuunailla enemmän tai ottaa tabletin "kuvat" -kansiosta aikaisemmin otettuja kuvia (=valitse kirjastosta).
Nyt voit lisätä kuvakäsikirjoituksen mukaisia kuvia tuotokseesi. Muista täyttää jokainen kuvapaikka järjestyksessä. Ei hätää vaikka et pääsisi loppuun asti. Tuotos on joka tapauksessa hauskaa katsottavaa ja oppilaat pääsevät työn makuun. Kuvakulmat, ääni ja värimaailma, yhdessä valitun tarinan kanssa, tekee jokaisesta taatusti ainutlaatuisen tarinan.
Tarina Bambumetsästä.
Jotain jännittävää on tapahtumassa!
Opettajan kommentit
Meni tosi kivasti. Ohjeet toimivat hyvin ja olivat ikätasolle sopivat. Mahdollisti luovuuden. Oppilaat olivat innokkaita tekemään tehtävän. Aikaa pitäisi olla vähintään 90 minuuttia kerrallaan ohjeiden kertomista, näyttämön rakentamista, tarinan luomista ja kuvien ottamista varten sekä jälkikäteen yksi oppitunti, jossa voisi kirjoittaa otsikot ja katsoa tuotokset. Luokassa kannattaa olla pieniä hahmoja, väripaperia ja muuta tavaraa, jolla saa luotua näyttämön ja hahmot, jota kuvataan.
Oppilaan kommentit
Hauskaa, kun saatiin tehdä tableteilla. Tykättiin rekvisiitan tekemisestä ja kuvien ottamisesta parin kanssa. Yhteistyö sujui hyvin. Ideointi oli helpompaa parin kanssa. Kiva katsoa miten musiikki vaikutti tunnelmaan. Voisin tehdä tätä vaikka joka päivä!