T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5: Tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
S2: Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.
Espoon näkökulma:
Pyritään luomaan positiivinen, kannustava ja turvallinen ilmapiiri. Hyödynnetään vertaisoppimista. Käytetään oman kielitaidon arviointiin Eurooppalaista kielisalkkua tai muuta portfoliota. Kannustetaan oppilasta sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokalla 3 - 4 ja 6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
ymmärtää eri oppiaineille ominaisia tapoja käyttää teknologiaa.
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
osaa hyödyntää digitaalisten palvelujen vuorovaikutteisia ominaisuuksia.
käyttää yhteisöllisiä digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
ottaa vastuuta yhteisöllisestä työskentelystä.
osaa olla vuorovaikutuksessa erilaisten ryhmien kanssa digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee toisten auttamista ongelmatilanteissa.
Kuva luotu tekoälyllä (Bing Image Creator)
Digitaalisen sanakirjan käyttö kielenopiskelun apuna
Tarvittavat välineet: Tietokone, tabletti tai älypuhelin, jolla on internetyhteys ja digitaalinen sanakirja, kuten Google Translator tai Bing Translator.
Ohjeet:
Valitse jokin aihe, josta haluat kirjoittaa englanniksi. Esimerkiksi harrastus, lemmikki, perhe, koulu, matka tai unelma.
Kirjoita aiheestasi suomeksi viisi lausetta. Voit käyttää apuna vihkoa ja kynää tai tekstinkäsittelyohjelmaa.
Käännä lauseesi englanniksi käyttämällä digitaalista sanakirjaa. Voit kopioida ja liittää lauseesi sanakirjan käännöskenttään tai kirjoittaa ne itse. Muista valita oikea kielipari (suomi-englanti).
Tarkista, että käännökset ovat oikein ja ymmärrettäviä. Voit verrata niitä alkuperäisiin lauseisiisi tai kysyä apua opettajalta tai kaverilta. Voit myös käyttää sanakirjaa selvittääksesi sanojen merkityksiä, ääntämistä ja taivutusta.
Lue lauseita useita kertoja ja koeta painaa ne mieleen mahdollisimman hyvin. Laita älylaitteen ruutu kiinni.
Kirjoita englanninkieliset lauseesi uudelleen vihkoon tai tekstinkäsittelyohjelmaan. Yritä muistaa mahdollisimman paljon sanoja ja rakenteita ilman sanakirjan apua. Voit katsoa sanakirjasta vain silloin, kun et muista jotain sanaa tai rakennetta.
Vertaa uusia lauseitasi sanakirjan käännöksiin ja huomaa, mitä osasit muistaa ja mitä et. Voit myös lukea lauseesi ääneen ja harjoitella niiden ääntämistä.
Toista tehtävä niin monta kertaa kuin haluat eri aiheilla ja lauseilla. Huomaa, miten oppimasi sanat ja rakenteet jäävät paremmin mieleesi, kun käytät niitä aktiivisesti omassa ilmaisussasi.
Tutkimustehtävä: Animals Around the World
Tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T2, T5, T7, T10 ja T11.
Oppilaat etsivät tietoja eri eläimistä.
Työssä harjoitellaan myös tietojen etsintää ja tutustutaan englanninkielisiin lähteisiin.
Oikealla alhaalla mallipohja, johon oppilaat ovat suoraan täydentäneet löytämänsä tiedot.
Alla vasemmalla tarkka ohje työhön.
Tutkimustehtävä eri maista
Tässä tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T2, T5, T10 ja T11.
Oppilaat harjoittelevat tehtävässä tietojen etsimistä.
Tehtävässä oppilaat hakevat tietoja itseään kiinnostavista maista.
Tiedot täydennetään opettajan valmiiksi jakamaan mallidiapohjaan (diapohja alla oikealla).
Tehtävässä harjoitellaan myös maiden englanninkielisiä nimityksiä.
Tarkka ohjet löytyy alla olevasta vasemmanpuoleisesta diaesityksestä.
Monster Madness: videot ryhmissä
Tässä tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T5, T7, T10 ja T11.
Ensin oppilaat piirtävät monsterin tai muun otuksen englanninkielisen ohjevideon avulla.
Sen jälkeen jakaannutaan ryhmiin. Ryhmät työstävät yhdessä piirretyistä monstereista videot.
Videossa käytetään iPadeja sekä sovelluksia iMovie ja äänitystyökalu sekä verkkosivua metademolab.com.