T6 -T7

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T6: Ohjata oppilasta toimimaan oikeudenmukaisesti, eläytymään toisen asemaan sekä kunnioittamaan toisen ihmisen ajatuksia ja vakaumusta sekä ihmisoikeuksia 

S1: Tärkeitä opetuksen sisältöjä ovat oman uskonnon juhlat ja pyhät ajat sekä erilaisten juhlien sisältö, merkitys ja viettotavat. Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia, perinteitä ja tapoja. Tarkastellaan oman uskonnon keskeisiä käsitteitä ja symboleita sekä uskonnon monimuotoisuutta. 

UK S1: Tutustutaan omaan seurakuntaan ja kirkkorakennukseen sekä tarkastellaan Neitsyt Mariaa ja joitakin pyhiä ihmisiä. 

S3: Opetuksessa tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista. Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. 

UK S3: Opetuksessa pohditaan Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kertomusten avulla hyvän ja pahan tunnistamista ja erottamista. Pohditaan toisista välittämisen ja rehellisyyden merkitystä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Opiskellaan alustavasti uskonnon keskeiset käsitteet kuten syntiinlankeemus, anteeksisaaminen ja -antaminen, oma ja yhteinen hyvä sekä näihin liittyvät keskeiset käskyt.

Espoon näkökulma:

Mahdollisia sisältöjä: UT:n kirjoituksia, kertomuksia joistakin katolisen kirkon pyhistä henkilöistä esimerkkeinä oikeudenmukaisuudesta ja toisten ihmisten kunnioittamisesta, keskustelua katolisen perinteen ja muiden katsomusten tapojen yhtäläisyyksistä ja eroista (2lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2


T7: Ohjata oppilaita eettiseen pohdintaan sekä hahmottamaan, mitä  tarkoittaa vastuu itsestä, yhteisöstä, ympäristöstä ja luonnosta

S1: Opetus aloitetaan tutustumalla oppilaan perheeseen: suku, historia, uskonto. Tärkeitä opetuksen sisältöjä ovat oman uskonnon juhlat ja pyhät ajat sekä erilaisten juhlien sisältö, merkitys ja viettotavat. Opetuksen sisällöksi valitaan myös oman uskonnon kertomuksia, perinteitä ja tapoja. Tarkastellaan oman uskonnon keskeisiä käsitteitä ja symboleita sekä uskonnon monimuotoisuutta. 

UK S1: Tutustutaan katoliseen uskontoon oppilaan perheen kautta. Keskeisiä sisältöjä ovat kirkon jäsenyys, kaste ja pyhä messu, ristinmerkki, Pyhä Kolminaisuus, Jeesus Kristus ja Jeesuksen elämän päätapahtumat. Tutustutaan keskeisiin katolisen uskonnon päivittäisiin rukouksiin. Tutustutaan omaan seurakuntaan ja kirkkorakennukseen sekä tarkastellaan Neitsyt Mariaa ja joitakin pyhiä ihmisiä. 

S3: Opetuksessa tarkastellaan ihmisen syntymään ja kuolemaan liittyviä elämänkysymyksiä sekä elämän kunnioittamista. Keskeisiä sisältöjä ovat oppilaan omat teot ja niiden seuraukset, vastuu toisista ihmisistä, ympäristöstä ja luonnosta sekä toisen asemaan eläytyminen, ihmisarvo ja yksilöllisyys. Tutustutaan alustavasti lapsen oikeuksiin ja merkitykseen. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon YK:n Lapsen oikeuksien sopimus ja ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sisällöt tukevat oppilaan tunnetaitojen kehittymistä. 

UK S3: Opetuksessa pohditaan Vanhan testamentin ja Uuden testamentin kertomusten avulla hyvän ja pahan tunnistamista ja erottamista. Pohditaan toisista välittämisen ja rehellisyyden merkitystä. Selvitetään YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä oppilaan omassa elämässä. Opiskellaan alustavasti uskonnon keskeiset käsitteet kuten syntiinlankeemus, anteeksisaaminen ja -antaminen, oma ja yhteinen hyvä sekä näihin liittyvät keskeiset käskyt.

Espoon näkökulma: 

Mahdollisia sisältöjä: Kertomuksia joistakin katolisen kirkon pyhistä esimerkkeinä toisten ihmisten ja luonnon kunnioituksesta, esirukous (2lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2 (T6 ja T7)

Digitaalisen osaamisen kuvakset:

Oppilas

Kuvassa iPad ja sen näytöllä sydän.

Kivat viestit luokassa

Pidetään hyvien viestien salapoliisiviikko. 

Ope avaa tietokoneesta esim. tyhjän Word -dokumentin joka aamu.

Keskustellaan hyvistä teoista, kivoista sanoista, positiivisen ilmapiirin ylläpitämisestä ja nostetaan niitä esiin viikon aluksi. 

Ope voi kirjoittaa oppilaiden kertomia kivoja havaintoja ensin malliksi word -dokumenttiin. 

Jätetään yksi tietokone auki, tai ope avaa sen sovittuna hetkenä, jolloin oppilas tai vaikka pari saa tulla kirjaamaan oman kivan havaintonsa koneelle. 

Koneelle kirjoittaminen motivoi, ja voi toimia innostuksen lähteenä hyvien tekojen, kivojen sanojen tai auttamisten kirjaamisessa. 

Päivän lopuksi dokumentti printataan ja luetaan ääneen. 

Viikon lopuksi katsotaan, kuinka paljon hyviä huomioita vuorovaikutuksesta on kirjattu ylös. 

Huom. laita fonttikoko valmiiksi isoksi, jolloin lapsen on helpompi kirjoittaa.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


 Hyvät tavat verkossa

Muita tietoja