T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11: Opastaa oppilasta harjaannuttamaan käsinkirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä ohjata oppilasta vähitellen tekstien suunnitteluun ja rakentamiseen sekä tuntemaan oikeinkirjoituksen perusasioita ja kirjoitettua kieltä koskevia sopimuksia
S3: Opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja. Tuetaan oikeinkirjoitustaidon kehittymistä fonologisen tietoisuuden harjoitteiden ja lukemisen avulla.
Espoon näkökulma:
Näppäintaidot
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käytössä olevien laitteiden perustoiminnot.
ymmärtää käytössään olevien digitaalisten ympäristöjen keskeisiin toimintoihin liittyvät käsitteet ja symbolit.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
harjoittelee tuottamaan tekstiä digitaalisessa palvelussa (monimuotoiset tekstit).
osaa muokata tekstiä: tekstin aktivointi, kirjainkoon ja -lajin valinta.
harjoittelee työn tauottamista ja taukojumppaa.
harjoittelee terveellisiä työasentoja.
osaa säätää työpisteensä oikein mahdollisuuksien mukaan.
harjoittelee työskentelemään tavoitteellisesti digitaalisissa ympäristöissä.
osaa valita ergonomian kannalta parhaan työskentelyvälineen ja -paikan.
osaa käyttää hakukonetta tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osaa käyttää kuva- ja äänihakua.
osaa muodostaa yksinkertaisia hakusanoja.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
osaa ohjatusti osallistua vuoropuheluun digitaalisissa palveluissa.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
ymmärtää, mikä on sähköposti, ja harjoittelee sähköpostin lähettämistä ja vastaanottamista.
Tehtävä 1.
Näppäimet tutuksi
Tarvikkeet: Kuva tietokoneen näppäimistä tai irralliset tietokoneen näppäimet jokaiselle oppilaalle.
Valkotaulu, jossa näkyy opettajan tietokoneen näppäimet.
Yliviivaustussi, jolla oppilas voi merkitä oman etu- ja sukunimen kirjaimet.
Tulosta näppäimistö napauttamalla kursori näppäimistön päälle. Oikeaan ylälaitaan tulee neliö, jossa on nuoli. Napauta neliön päällä ja saat avattua paperitietokoneen toisessa välilehdessä. Uudessa välilehdessä voit tulostaa paperitietokoneen. Muista vaihtaa koko A3!
Jokaiselle oppilaalle otetaan omat tietokoneen näppäimet, oikeat tai paperiset.
Käydään yhdessä läpi tietokoneen näppäimet. Opettaja näyttää ja kertoo, mitä näppäintä painetaan ja oppilas etsii saman näppäimen omalta näppäimistöltä ja painaa sitä.
Opetellaan erityisesti välilyönnin, enterin, shiftin ja alt gr sijainnit ja nimet. Myös muihin erikoisnäppäimiin voi tutustua.
Harjoitellaan kirjoittamaan oma nimi näppäimillä.
Harjoitellaan kirjoittamaan mallista tekstiä näppäimillä.
Kun on ensin harjoiteltu paperin näppäimillä voidaan kokeilla "kuivaharjoitteluna" oikealla näppäimistöllä. (Saadaan sormituntumaa)
Kun oppilaat hallitsevat näppäimien nimet ja niiden toiminnot, voidaan siirtyä harjoittelemaan tietokoneelle kirjautumista.
Opettajan kommentit:
Paperisten näppäimien avulla pystyi kätevästi tutustua tietokoneen näppäimiin. Tämä pohjusti oppilaiden näppäintaitoja ennen tietokoneelle kirjautumista.
Oppilaan kommentti:
Oli kivaa, kun löysin omat kirjaimet.
Tehtävä 2.
Sähköpostin käytön harjoittelua kevätlukukaudella
Opettaja laittaa luokkansa oppilaiden huoltajille viestiä, että he lähettäisivät sähköpostia lapselleen. Myös isovanhemmat voivat lähettää sähköpostia. Tarkoituksena on, että vanhemmat/isovanhemmat kysyvät 1-2 kysymystä lapseltaan/lastenlapseltaan.
Opettaja kertoo viestissä oppilaan sähköpostin osoitteen (etunimi.sukunimi@eduespoo.fi).
Opettaja ilmoittaa, jos jollain oppilaalla sähköpostiosoitteessa on kirjain etunimen ja sukunimen välissä.
Oppilaat avaavat sähköpostinsa. He lukevat sähköpostiviestin. He vastaavat sähköpostiin. Lopuksi viesti lähetetään.
Tätä viestittelyä voi jatkaa pidemmän aikaa. Oppilaat voivat käydä aina välillä tarkistamassa, onko tullut sähköpostia ja vastata, jos on tullut.