T11: Ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
S3: Tarkastellaan elämän perusedellytyksiä kuten puhdasta ilmaa, vettä, niiden esiintymistä ja kestävää käyttöä.
Maan erityisyys ja ainutlaatuisuus, elämän mahdollisuudet, vesikehä
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
ymmärtää laitteiden, ohjelmistojen ja palveluiden monipuolisuutta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa teknologian käytön ja omien valintojen vaikutukset ympäristöön. Hän pyrkii omalla toiminnallaan edistämään kestävää tulevaisuutta.
osaa suojata omaa ja muiden yksityisyyttä. Hän osaa rajoittaa henkilötietojensa käsittelyä digitaalisissa palveluissa.
ymmärtää oikeutensa hallita, hyödyntää ja luovuttaa eteenpäin hänestä kerättyä dataa.
osaa valita itseä kiinnostavan rajatun tutkimusaiheen ja tehdä tutkimuksen.
ymmärtää tutkimuksen roolin uuden tiedon synnyssä.
Tämän tehtävän avulla tutustutaan kestävän kehityksen laajoihin sisältöihin.
Oppilaat valitsevat itsenään kiinnostavan kestävään kehitykseen liittyvän asian ja tekevät tästä lyhyen kyselytutkimuksen.
Ohjeissa myös bonus-taso eriyttämistä varten.
Tehtävä täyttää opetussuunnitelman maantiedon tavoitteita T4, T8 ja T11.