T1-3 ja T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T1: kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä.
Oman elämän kuvat esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos tai video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista, visuaalinen havainnointi, havainnon mukaan työskentely, kuvan tuottaminen (1lk)
T2: rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan.
Mielikuvituksen kehittäminen, uskallus esitellä ja kertoa omista töistä. (1lk)
T3: innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla.
Rohkaistaan omannäköiseen ilmaisuun. (1lk)
T6: kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa.
Esim. kirjan kuvitus, kuvasarja, mainos, valokuva, elokuva, animaatio. (1lk)
Kaikissa tavoitteissa samat sisältöalueet:
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
tekee ohjatusti jonkin yksinkertaisen vaikuttavan mediasisällön, kuten mainos.
laatii ohjatusti yksinkertaisen tietoa välittävän mediasisällön, kuten uutiskuvan tai kuvatekstin
Parhaat paikat oppimiseen koulussa ja lempipaikat
Aika: 45 min
Sovellus: Tabletin kamera tai StopMotion
Parityö tai kolmen hengen ryhmät, koulun sisätiloissa
Jaa lapset toimiviin pareihin/ ryhmiin
Käydään läpi laitteiden käyttöön liittyviä asioita esimerkiksi laitteiden asiallinen käsittely.
Näytä StopMotion sovelluksen perusperiaatteet esimerkiksi dokumenttikameran kautta.
+ sovellus aukeaa, kuva otetaan punaisesta ympyrästä, jolloin kuva tippuu "editointipöydälle". Napauta kuvaa ja roskakorin kuvaa, jos haluat poistaa kuvan. Rattaan kuvasta voitte hidastaa kuvien ilmestymistä. Sopiva vauhti on n. 1 kuva sekunnissa tai kuvat voi näyttää suoraan yksitellen.
Tehtävä pareille/ pienryhmille:
Jokainen ryhmän jäsen ottaa kuvan ensin siitä paikasta, jossa oppii parhaiten. Toinen tehtävä "ota kuva lempipaikastasi koulun sisällä". Muistutetaan rauhallisesta liikkumisesta koulun sisätiloissa.
Ryhmille, jotka ovat nopeita ottamaan kuvia, voi hyvin antaa lisätehtäviä, esimerkiksi ota kuva koulun värikäämmästä paikasta, paras piilopaikka koulussa.
Kaikkien kuvat katsotaan ja jutellaan niistä.
Joistain kuvista voidaan arvuutella, mikä olikaan ollut kuvauskohde.
Tehtävän voi toistaa esimerkiksi joulun jälkeen ja verrata onko oppimisen paikat tai lempipaikat muuttuneet.
Opettajan kommentit
Toiminta onnistui paremmin, kun ajattelin. Oli mielenkiintoista seurata, mitkä olivat lempipaikkoja ja oppimiseen sopivimmat paikat kolmen viikon jälkeen. Lapset olivat innoissaan. Sopii jo koulun aloitukseen. Ohjeistus oli loistavan yksinkertainen. Olisi kiva toistaa myöhemmin tehtävä ja katsoa muuttuuko paikat, kun aikaa kuluu.
Oppilaiden kommentit
Oli kiva tunti. Haluaisin ottaa vielä kaksi kuvaa lisää. Ryhmätyö oli kivaa.