T1-3 ja T6

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T1: kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä.

Oman elämän kuvat esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos tai video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista, visuaalinen havainnointi, havainnon mukaan työskentely, kuvan tuottaminen (1lk)

T2: rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan.

Mielikuvituksen kehittäminen, uskallus esitellä ja kertoa omista töistä.  (1lk)

T3: innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla. 

Rohkaistaan omannäköiseen ilmaisuun. (1lk)

T6: kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa. 

Esim. kirjan kuvitus, kuvasarja, mainos, valokuva, elokuva, animaatio. (1lk)

Kaikissa tavoitteissa samat sisältöalueet:

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn. 

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.  Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta. 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Luokan logo.
Pulpetti.
Kuvassa on ruokalan linjasto.

Parhaat paikat oppimiseen koulussa  ja  lempipaikat

Aika: 45 min

Sovellus: Tabletin kamera tai StopMotion

Parityö tai kolmen hengen ryhmät, koulun sisätiloissa


Jokainen ryhmän jäsen ottaa kuvan ensin siitä paikasta, jossa oppii parhaiten. Toinen tehtävä "ota kuva lempipaikastasi koulun sisällä".  Muistutetaan rauhallisesta liikkumisesta koulun sisätiloissa. 

Opettajan kommentit

Toiminta onnistui paremmin, kun ajattelin. Oli mielenkiintoista seurata, mitkä olivat lempipaikkoja ja oppimiseen sopivimmat paikat kolmen viikon jälkeen. Lapset olivat innoissaan. Sopii jo koulun aloitukseen.  Ohjeistus oli loistavan yksinkertainen. Olisi kiva toistaa myöhemmin tehtävä ja katsoa muuttuuko paikat, kun aikaa kuluu.

Oppilaiden kommentit

Oli kiva tunti. Haluaisin ottaa vielä kaksi kuvaa lisää. Ryhmätyö oli kivaa. 

Muita tietoja