T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T5: Rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
S1: Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.
S2: Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.
S3: Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.
S4: Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.
Espoon näkökulma:
Ohjataan oppilasta rytmi- ja melodiaimprovisaatioon, esimerkiksi pentatoninen asteikko
Ohjataan oppilasta toteuttamaan omia tai ryhmässä suunniteltuja pienimuotoisia sävellyksiä, äänimaisemia, liikeimprovisaatioita tai liikesarjoja
Tuotoksissa voidaan integroida eri taiteenaloja esimerkiksi draama, kuva, runo, tanssi ja tarina
Omia tai ryhmissä suunniteltuja ja toteutettuja sävellyksiä myös teknologiaa hyödyntäen
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
Maailman musiikki (MyMaps)
Tehtävän rakenne
Yksilötyö
Parin tunnin kokonaisuus
Yleiset ohjeet
Oppilaat tutustuvat musiikkiin eri puolilla maailmaa MyMapsin avulla.
Opettajan tulee avata MyMapsiin jaettu kartta, johon kaikilla oppilailla on pääsy:
Avaa Googlen MyMaps sivusto. Kirjautumiseen tarvitsee @eduespoo.fi-tunnukset.
Avaa uusi kartta ja nimeä kartta ja valitse alueeksi koko maailma.
Kartan pohjaan pääset kohdasta: Tiedot -> Pohjakartta. Tässä kohdassa voit valita kartan pohjanäkymän.
Karttaan voi lisätä paikkamerkkejä, rajata alueita, merkitä reittejä sekä mitata välimatkoja.
Kartta jaetaan lopuksi oppilaille kohteesta ''Jaa''.
Kartan voi jakaa myös linkin avulla seuraavasti: ''Jaa'' -> ''Kaikki linkin saaneet voivat katsoa.'' Sen jälkeen klikkaa kohtaa ''Jaa Drivessa'' ja laita muokkausoikeus kaikille.
Tehtävän ohjeistus
Avaa My Maps
Lisää karttaan
matkakohde ja etsi tietoa sen alueen musiikista
kirjoita MyMapsiin tietoa alueen musiikista
kerro, miksi valitsemasi musiikki on kiinnostavaa
lisää YouTube-linkki, jossa pääsee kuuntelemaan alueen musiikkia.
Lisää merkintään myös oma nimesi ja päivämäärä
Musiikillinen keksintä
Chrome Music Lab- ohjelmalla voi tehdä erilaisia musiikillisia kokeiluja (sävellyksiä, rytmejä, melodioita, musiikillista hahmottamista piirtämällä jne)