STEAM

Maker-kulttuuri ja STEAM

Maker-kulttuuri ja STEAM - Science, Technology, Engineering, Art and Math - ovat itse tekemisen ja luovan tuottamisen toimintaa. Se ohjaa itse tekemisen kautta toteuttamaan itseään, kokeilemaan ja testaamaan asioita ja löytämään luovia ratkaisuja. Tavoitteena on innostaa itse tekemällä saamaan monenlaisia kokemuksia, oppimaan uusia asioita ja tuottamaan luovia toteutuksia ja ratkaisuja erilaisiin haasteisiin. Maker-tekemisestä käytetään arkikielessä itse tekemistä kuvaavia sanoja tuunaaminen ja värkkääminen. Uusien ideoiden herättely ja keksiminen kuvaavat hyvin maker-tekemistä. 

Yhdessä tekeminen on osa maker-kulttuuria ja STEAM:ia. Yhdessä luovaan toteutukseen heittäytyminen lähtee helpommin liikkeelle ja oppilas rohkaistuu matalalla kynnyksellä luovaan tuottamiseen. 

Espoon ohjelmoinnin polun toteutuksessa luova tuottaminen kulkee  mukana koko ohjelmoinnin polun ajan. Uusia taitoja opitaan ja niitä sovelletaan itse tekemällä ja kokeilemalla.

Mukaan teknologiaan liitetään luovassa tuottamisessa monenlaisia materiaaleja. Kierrätysmateriaalien hyödyntäminen liittää mukaan kestävän kehityksen ja kierrätyksen luontevasti osaksi luovaa tuottamista. Toisen roska voi olla toisen aarre -ajatus on usein esillä värkkäämisessä ja erilaisten materiaalien yhdistämisessä teknologiaan ja luovaan tuottamiseen. 

Tekemiseen voi liittää jo olemassa olevien laitteiden, välineiden ja keksintöjen tutkimista, vanhojen tai rikkimenneiden tavaroiden tuunaamista, rakennetun ja teknologisen ympäristön havainnointia sekä omista kokemuksista ja havainnoista keskustelua. Oppilas oppii ymmärtämään ihmisen rakentamaa ympäristöä ja keksintöjen merkitystä kehityksessä.