T4
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T4: Ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan.
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
S2: Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1-10 hajotelmiin. Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa. Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla. Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0-20 ja sitten lukualueella 0-100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa. Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen. Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.
S3: Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä. Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan. Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.
S4:Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.
Espoon näkökulma:
Välineinä voidaan käyttää myös erilaisia loogisia kokoelmia ja loogista päättelyä vaativia pelejä ja leikkejä. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa tehdä erilaisista asioista mallinnuksia ohjeen mukaisesti sekä luovasti omia ideoitaan toteuttaen. Oppilas esittelee ja jakaa ideoitaan toisten kanssa.
osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Koodaa oma nimi rannekoruksi hamahelmillä
Tarvitset ohjelapun, värikyniä, erivärisiä hamahelmiä ja piippurasseja
Pyydä oppilasta kirjoittamaan oma nimi kirjain kerrallaan ylhäältä alas.
Muistuta, että samalla kirjaimella on sama värikoodi. Esimerkiksi , jos A -kirjaimelle antaa koodin valkoinen-sininen-valkoinen, niin aina A-kirjaimen esiintyessä käytetään samaa väriyhdistelmää.
Eli jos lapsen nimi on VILLE. Suunnittelu alustalle numeron 7 alla olevaan ensimmäiseen poikkiviivaan tulee Kirjain V = merkin jälkeiset kolme pientä neliötä väritetään yhdellä, kahdella tai kolmella sellaisella värillä, jota löytyy myös hamahelminä.
Seuraavalle vaakaviivalle oppilas kirjoittaa I ja värittää taas kolme koodiväriä.
Seuraavalle vaakaviivalle L ja kolme koodiväriä.
Seuraavalle vaakaviivalle L ja samat koodivärit samassa järjestyksessä, kun kohdassa 5 jne.
Kun nimen kaikki kirjaimet on kirjoitettu ja väritetty suunnittelualustalle värit siirretään ne alla olevaan vaaka ruudukkoon niin, että isoon suorakaiteeseen tulee aina kirjain ja sen alapuolella oleviin pieniin ruutuihin värit oikeassa järjestyksessä.
Viimeiseksi otetaan hamahelmet ja piippurassi. Huomaa, että on helpointa pujottaa helmet oikealta vasemmalle. Pikkuruudut ovat juuri hamahelmen kokoisia, joten ne antavat hyvän vinkin siitä minkä värinen hamahelmi tulee seuraavaksi. Piippurassa kannattaa sijoittaa koodiavaimen alle.
Eriytysmahdollisuus: Käyttää enemmän tai vähemmän koodiruutuja!
Idean alkuperäinen tekijä tuntematon.
Opettajan kommentit
Sopii tehtäväksi esi- kakkosyhteistyötunnilla. Isommat auttavat pienenempiä. Isommat koodasivat myös pikkusisarustensa nimiä rannekoruun. Innostava tehtävä.
Oppilaiden kommentit
Kiva homma! Saatiin oma rannekoru salakielellä tehtyä. Kiva tehdä eskareiden kanssa. Kiva auttaa kavereita. Oli kiva tehdä itselle oma koru - kaikilla oli erilainen. On kiva näyttää perheelle ja pyytää heitä ratkaisemaan koodi.