T11
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T11: Tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
S3: Opetellaan puhumaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Sanastoa ja rakenteita opetellaan pienten tekstien avulla. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.
Espoon näkökulma:
Rohkaistaan oppilasta esiintymään englanniksi. Hyödynnetään oppilaiden informaalisen oppimisen kautta karttunutta kielitaitoa. (4. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää digitaalisia palveluja tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa muokata kuvaa, videota ja ääntä ja tehdä näistä teoksen.
osaa tuottaa tekstiä digitaalisissa palveluissa. Hän osaa tuottaa tekstiä eri käyttötarkoituksiin (monimuotoiset tekstit).
hallitsee tekstinkäsittelyohjelman perusteet.
osaa tehdä yksinkertaisen animaation.
osaa esitysgrafiikan perusteet. Hän osaa laatia esityksen.
osaa työstää sisältöä digitaalisessa ympäristössä yhdessä toisten kanssa.
osaa kommentoida ja antaa palautetta.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
hallitsee CC (Creative Commons) -lisenssijärjestelmän tai vastaavan perusperiaatteet ja noudattaa niitä.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
osaa muokata yhdessä työstettävää dokumenttia.
tuottaa ja käyttää kirjoitettua tekstiä, kuvaa ja videota itsenäisesti ja yhteistyössä.
osaa antaa ja ottaa vastaan palautetta tuotetusta sisällöstä. Hän osaa muokata sisältöä palautteen perusteella.
käyttää digitaalisia ympäristöjä tutkimisen välineenä. Hän osaa valita sopivan välineen tutkivaan työskentelyyn.
ymmärtää ergonomian merkityksen hyvinvoinnille päivittäisessä työskentelyssä.
osaa valita hyvän työasennon ja vaihtelee sitä tarvittaessa.
osaa valita sopivan pituisen jakson työskentelylle.
Kielitaidon tasojen kuvaukset: OPH:n kehittyvän kielitaidon asteikko täydennettyän Eurooppalaisen viitekehyksen tarkennuksilla
Hahmo kertoo itsestään: videotehtävä
Tässä tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T5, T7, (T10) ja T11.
Oppilaat valitsevat hahmon ja keksivät, mitä tämä hahmo kertoisi itsestään ja tavallisesta elämästään.
Teksti kirjoitetaan ensin vihkoon. Oppilas etsii tai piirtää hahmosta kuvan ohjevideon avulla.
Kuva ja teksti yhdistetään iPadin Chatter Pix Kids -videotyökalulla videoksi.
Oma esittely yhteiseen diapohjaan
Tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T5, T7 ja T11.
Opettaja luo yhteisen Slides-pohjan, johon jokainen ryhmän oppilas tekee esittelyn itsestään.
Oppilaat luovat itsestään kuvat sivustolla Avatar Maker. Kuva lisätään omalle dialle yhteiseen dia-esitykseen.
Kun kirjalliset esittelyt on tehty, esittäytyy jokainen oppilas vielä muulle ryhmälle.
Tehtävässä harjoitellaan siis myös pienimuotoista luokan edessä esittämistä.
Jos oppilas ei vielä kykene esiintymään luokan edessä, voi vaihtoehdoksi antaa esittämisen omalta paikalta. Jos oppilas ei ole valmis vielä tähänkään, voi esittelyn tehdä pienessä ryhmässä, jossa on omia hyviä luokkakavereita sekä ope.
Alhaalla oikealla malli-pohja ja ohje oppilaalle työskentelyyn.
Vasemmalla alla tämän tehtävän tarkat ohjeet opettajalle tavoitteineen ja arviointikiteereineen.
Yhteinen työskentely: Millaisia eläimet ovat?
Tässä tehtävässä harjoiteltavat tavoitteet: T5, T7 ja T11.
Opettaja on tehnyt valmiiksi yhteisen työskentelypohjan Google Slides-työkalulla. Mallipohja on tässä oikealla alhaalla.
Oppilaat työskentelevät pareittain mallidian ohjeiden mukaisesti.
Työskentelystä on ehkä tarkoituksenmukaisinta antaa sanallista palautetta sen sijaan, että opettaja arvioisi oppilaiden toimintaa tarkkojen arviointikriteerien avulla.
Vasemmalla alhaalla tarkka ohje työskentelyyn.