Tutkitaan, pohditaan ja kuvataan arjen ilmiöitä

Ohjelmointiosaaminen, Ongelmien ratkaiseminen ja mallintaminen

Espoon EOPS

Toimintaa suunnitellaan lapsilähtöisesti ja sen tehtävä on vahvistaa lapsen myönteistä minäkuvaa ja käsitystä itsestään oppijana. 

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan lapset omaksuvat uusia tietoja ja taitoja vuorovaikutuksessa toisten lasten, opettajien, eri yhteisöjen ja lähiympäristön kanssa.

Vuorovaikutustaidoilla sekä kyvyllä ilmaista itseään ja ymmärtää muita on tärkeä merkitys yksilön toimintakyvylle ja hyvinvoinnille kulttuurisesti monimuotoisessa maailmassa. Taito kuunnella, tunnistaa ja ymmärtää eri näkemyksiä kuuluu hyvään vuorovaikutukseen ja kulttuuriseen osaamiseen. 

Lapsia kannustetaan kehittämään matemaattisia taitojaan toiminnallisesti, leikkien ja eri aisteja käyttäen erilaisissa oppimisympäristöissä.

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Lapsia kannustetaan tutkimaan ja jäsentämään arjen ilmiöitä sekä pohtimaan niihin liittyviä kysymyksiä. Lasten kanssa harjoitellaan kuvailemaan ja selittämään havaintoja sekä pohtimaan omia ratkaisuja.

Kuvassa kodin laitteita.

Kuva luotu Microsoft Bing Image Creatorilla. 

Tutkitaan teknologiaa

Ryhmätyö ja parityö

n. 45 minuuttia

Lehtiä, saksia, paperia, kyniä


Leikataan lehdistä kuvia tutuista ja tuntemattomista koneista ja laitteista. 

Lajitellaan kuvia esim. tietotekniikka, kodinkone, ajoneuvo. Pohditaan onko laitteen luokittelu helppoa, voiko joku laite kuulua moneen ryhmään?

Tutkitaan laitteiden ominaisuuksia ja sitä miten laitteet toimivat, onko siinä kaiutin, liikkuuko se, onko siinä kuvaa ja mikä komponentti asiaa tuottaa. 

Valitaan parin kanssa yksi laite, voi olla tuttu tai tuntematon. Kehitellään laitteelle yhdessä jokin uusi ominaisuus. Mietitään mikä komponentti tämän uuden asian tuottaa. Piirretään tämän kehitetyn laitteen kuva ja kirjoitetaan siihen itse tai aikuiselle sanellen laitteen käyttötarkoituksen kuvaus. 

Lapset voivat keksiä yhdessä myös kokonaan uuden, tulevaisuudessa tarvittavan laitteen. Silloinkin luetellaan sen osat, mitä ne tekevät ja mitä laitteella tehdään.