T1

Ohjelmointiosaaminen

Ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen

Espoon OPS:

T1: Vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön


S1: Suunnittelussa perehdytään erilaisiin lähtökohtiin ja hyödynnetään omia moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä sekä havainnoidaan esineitä, rakennettua ja luonnonympäristöä uusien ideoiden kehittämiseksi. Käsityössä yhdistetään värejä, kuviota, erilaisia pintoja, tyylejä ja muotoja. Tutkitaan energian käyttöä.   

S2: Laaditaan omalle tuotteelle tai teokselle ja työskentelylle suunnitelma ja kehitetään sitä tarvittaessa. Kokeillaan erilaisia materiaaleja ja työskentelytekniikoita ideoiden kehittämiseksi tuotteeksi tai teokseksi. Harjoitellaan suunnitelman dokumentointia sanallisesti ja/tai visuaalisesti sekä numeerisesti käyttäen esimerkiksi mittoja, määriä ja mittakaavoja. 

S3: Tutkitaan materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita. Sovelletaan näin hankittua tietoa omassa työssä. Kokeillaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja kuten erilaisia puulajeja, metalleja, muoveja, kuituja, lankoja, kankaita ja kierrätysmateriaaleja. Harjoitellaan ohjelmoimalla aikaan saatuja toimintoja, joista esimerkkinä robotiikka ja automaatio.  

S4: Valmistetaan erilaisia yksilöllisiä ja/tai yhteisöllisiä tuotteita ja teoksia, joiden toteuttamiseen käytetään monenlaisia käsityössä tarvittavia valmistustekniikoita, työvälineitä, koneita ja laitteita. Työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana.  

S5: Työskennellessä opitaan käyttämään alan peruskäsitteistöä ja tutustutaan turvallisiin materiaaleihin ja työtapoihin. Perehdytään turvalliseen työskentelykulttuuriin.  

S6: Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään osana ideointia ja dokumentointia. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. 

Tavoitteena vuosiluokalla 3-6 / Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Ohjeet kuinka siirtyä parerilla tietty matka tiettyyn suuntaan niin, että lopputuloksena on pupu.

Vohvelikangastyö koodaamalla

Materiaali: ruutupaperi koodilla, kynä, vohvelikangas, kanavaneula, puuvillalankaa

Aika: 2 x 45 min

Yksilötyöskentely

Vohvelikangasompelu on tuttua 4.-luokkalisille. Tällä kertaa kuvio tehdään koodaamalla ohjeen mukaan. 

Oppilaat saavat ruutupaperin, jossa on valmiiksi tulostettu koodi. Koodista syntyy kuva (malliesimerkissä pupu). Oppilaat piirtävät koodin mukaan ruutupapeille. Paperille muodostuu kuva. Oppilaat piirtävät muodostuneelle kuvalle kasvot. 

Muodostuneen kuvan avulla tehdään samanlainen kuva vohvelikankaalle ommellen. 

Jos jää aikaa, oppilaat keksivät hahmolle nimen ja kirjailevat sen työhön.

Edistyneemmille: Oppilaat voivat keksiä omia kuvia ja kirjoittaa niihin koodit. Oppilaat antavat keksimiään koodeja muiden ratkaistaviksi. 

Innovatiivinen ohjelmointi micro:bitillä

Innovatiivinen ohjelmointi micro:bitillä


Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja