T6
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS
T6 rohkaista oppilasta osallistumaan keskusteluihin monenlaisista oppilaiden ikätasolle ja elämänkokemukseen sopivista aiheista, joissa käsitellään myös mielipiteitä.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaiden osallisuus ja toimijuus paikallisesti ja globaalisti. Otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä.
Paikallinen tarkennus:
Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta englannin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon sekä oppilaiden osallisuus ja toimijuus paikallisesti ja globaalisti. Otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan viestimään ja ilmaisemaan mielipiteitä, tunteita ja asenteita jokapäiväisissä vuorovaikutustilanteissa kohteliaalla, englannin kielelle ominaisella tavalla mm. musiikin, draaman ja pelillisyyden avulla
Opetellaan varmistamaan, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin. Harjoitellaan tapoja kiertää tai korvata tuntematon sana tai muotoilla viesti uudelleen
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa vuorovaikutustilanteiden harjoittelussa
Osallistutaan mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiin yhteistyöprojekteihin, kuten Erasmus+, e-Twinning sekä tehdään yhteistyö Espoon kansainvälisten koulujen kanssa
Koululle kutsutaan mahdollisuuksien mukaan syntyperäisiä vierailijoita
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
Teemana vaalit
Tavoitteena kohdekielisen tiedonhaun harjoittelu sekä suullinen viestintä
1. Harjoitellaan aiheeseen liittyvää sanastoa
2. Etsitään ja luetaan ajankohtaisia uutisia aiheesta kohdekielellä
3. Käydään läpi ehdokkaat
4. Äänestys luokassa (varjovaalit)
5. Keskustelua ja mielipiteen ilmaisua asiasta, debatointia (pros and cons)
6. Lopuksi liimataan vihkoon tarra ”I voted”