T4 

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon ops:

T4: Antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjata heitä toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja

S4: Luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen. 

Espoon näkökulma:

Tuetaan oppilaan eläytymis- ja kuvittelukykyä antamalla tilaa oppilaan ideoille ja improvisoinnille musiikillisen toiminnan ja musisoinnin yhteydessä. Itse tuotetut äänimaisemat ja liikeimprovisaatiot esimerkiksi satuihin, loruihin ja tarinoihin. Ohjataan oppilasta rytmisten ja melodisten (esimerkiksi kaksi-, kolmi-, nelisävelikkö tai pentatoninen asteikko) motiivien toteuttamiseen.  Eheytetään opetusta esimerkiksi AI, KU, LI  (2. lk) 

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvan lähde: https://www.istockphoto.com/fi/valokuva/ryhm%C3%A4-erilaisia-lapsia-etsim%C3%A4ss%C3%A4-yl%C3%B6s-gm493885457-40477628

Kehorytmit-peli

4-6 oppilaan ryhmät

Aika: noin 10 min

Ryhmä seisoo piirissä. Yksi ryhmästä aloittaa näyttämällä keksimänsä kehorytmin, esim. jalkojen tömistys. Koko ryhmä toistaa liikkeen. Ensimmäisen liikkeen näyttäjästä seuraava lisää uuden liikkeen esim. sormien napsutus. Koko ryhmä toistaa liikesarjan samassa rytmissä. Seuraava piirissä oleva keksii uuden liikkeen sarjaan. Edetään piirissä keksien uusia rytmejä. Näin sarja pitenee ja monimutkaistuu. Leikkiä jatketaan niin kauan kuin leikkijät muistavat koko liikesarjan.


Omat sävellykset ja liikkumisen improvisoinnit

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja


Koodipiiri-peli

Noin 10 oppilaan piiri

Yksi leikinjohtaja

Aika: noin 10 min

Ryhmä seisoo piirissä käsi kädessä. Leikin johtaja antaa käskyjä, miten piirissä liikutaan, esimerkiksi kaksi hyppyä oikealle. Ryhmä liikkuu annetun käskyn mukaan. Johtaja antaa uuden käskyn. Jonkin ajan kuluttua vaihdetaan leikin johtajaa. Käskyjä vaikeutetaan oppilaiden taitojen mukaan, esim. samoja liikkeitä selät piirin keskustaa kohti, jolloin kavereita ei nähdä, vaan liikkeet perustuvat tarkkaan kuunteluun.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja


Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja