Tarkastellaan mainontaa

Medialukutaito, Median vaikutusten ymmärtäminen

Espoon EOPS:

Lasten kanssa tarkastellaan lapsiin kohdistuvaa mainontaa sekä pohditaan kohtuullisen kuluttamisen merkityksestä. Esimerkiksi lasten leikeissä ja piirroksissa ilmenevät tulkinnat kulutuksesta ja mainonnasta voivat toimia esiopetuksen kuluttajakasvatuksen pohjana. 

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Mainokset lasten näkökulmasta

Aika vähintään 45min

Koko ryhmän keskustelu ja sen jälkeen jakaudutaan kolmeen ryhmään, jossa jokaisessa on aikuinen mukana

A3 paperia ja tusseja

Tabletti

Sovellus: Imovie, tabletin kamera tai Draw&Tell riippuen jatkotyöstöstä

Lisäideoita polkuja medialukutaitoon sivu 12 (esiopetus)


•Mitä mainokset ovat?

•Miksi mainoksia on olemassa?

•Missä mainoksia näkee?

•Pitääkö kaikkea ostaa?



Mainos sellaisesta asiasta, jota ei kannata ostaa (karkki).

Mainos asiasta, joka tuottaa iloa, mutta jota ei voi ostaa.

Mainos asiasta, joka on todella tärkeää.

Opettajan kommentit: 

Tosi kiva juttu. Yksinkertaisella tavalla näyttävä juttu. Päästiin pohtimaan mainoksia. Kaikki saivat tehdä. (siksi A3 paperi). Nopea mieliinpainuva ryhmätyö. Kaikkien mielipidettä kuunneltiin. Monentasoiset tekijät pääsivät tekemään yhdessä ja kaikki pääsivät vaikuttamaan lopputulokseen. Eka ryhmätyö.

Lasten kommentit: 

Kivaa, uus juttu, pääsi äänittämään!