T1

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T1: Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Espoon näkökulma:

Oman elämän kuvat: esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos, video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista. Havainnon mukaan työskentely. Kuvanteon prosessi. (2. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa pikkuleluja.

StopMotion kolmen pienen pukin inspiroimana

Aika: 2x45 min

Sopii toisen luokan kevääseen

Ryhmätyö 3 oppilasta

Esimerkiksi StopMotion sovellus tai näyttökuvat


Näkkärilaatikoista voi maalata taustoja, jos haluatte tehdä pitempiaikaisen projektin.

Siililahden koulun tarinakartta.pdf

Siilinjärven Siililahden koulun tarinakartta

Kiitämme luvasta lisätä tämä tarinantekokartta sivustollemme. 

Napauttamalla vasenta yläkulmaa saat sen aukeamaan uudella välilehdellä ja tulostettua sen tarvittaessa. 

Oppilaiden tekemästä animaatiosta muutama kuva. Ääniä on listätty nuotilla oleviin kuviin sovelluksen sisäisestä äänikirjastosta.

Auto ajoi kovaa.

Kuski menetti auton hallinnan ja se lähti kieppimaan osuen Pandaan. 

Panda lensi osuman seurauksena korkealle ilmaan.

Kaverit lähtivät etsimään Pandaa.

Kaverit olivat huolissaan Pandan voinnista.

Kuski ja auto tuli pyytämään anteeksi.

Opettajan kommentit

Kannattaa etukäteen pohtia oppilaiden kanssa tarinan kehittelyä. Luokasta riippuen voi tehdä myös puolikkaan ryhmän kanssa. Kannattaa näyttää hyvin StopMotion sovelluksen käyttö, ennenkuin oppilaat alkavat työskennellä. 3 pientä pukkia innosti erityisempiäkin oppilaita tekemään. Tehtävä on myös hyvä harjoitus ryhmätyön tekemisessä. Harjoitti vuorotteluntaitoja.  Hienoja animaatioita tuli kaikille. 

Oppilaiden kommentit

Lapset peukuttivat tekemiselle! Sain kuvata! Äänten laittaminen oli kivaa. Kaikki oli mukavaa. Oli kiva tehdä animaatio. Me haluttiin, että se oli hassu. 

Muita tietoja


Tehdään luovaa mediasisältöä