T1: Kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Oman elämän kuvat: esim. sarjakuva, kuvituskuva, mainos, video. Taidetta lähiympäristöstä tai käsiteltävistä teemoista. Havainnon mukaan työskentely. Kuvanteon prosessi. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Oppilas
laatii ohjatusti jonkin yksinkertaisen luovan mediasisällön, kuten digitarinan tai videon.
esittää koostamaansa tietoa jonkin yksinkertaisen mediasisällön kautta.
Aika: 2x45 min
Sopii toisen luokan kevääseen
Ryhmätyö 3 oppilasta
Esimerkiksi StopMotion sovellus tai näyttökuvat
Varaa esimerkiksi pääsiäismunasta tulevia hahmoja tai muita pieniä liikuteltavia esineitä ja eläimiä, jolla voi harjoitella StopMotion animaation tekemistä.
Näkkärilaatikoista voi maalata taustoja, jos haluatte tehdä pitempiaikaisen projektin.
Kerro lyhyt satu, jossa on selkeä tarinan alku, keskiosa ja loppu. Esimerkiksi satu "kolme pientä pukkia".
Keskustelkaa tarinankehittelystä viimeistään nyt (tämän voi tehdä jo aikaisemminkin). Voit halutessasi käyttää Siilinjärveläisen Siililahden koulun tekemää tarinakarttaa tarinanteon tukena.
Käykää läpi kerrottu satu ja miettikää yhdessä minkälainen alku tarinalla on, millainen keskiosa ja minkälainen loppu.
Kerro selkeästi, että oppilaat saavat itse tuunata oman sadun ja tehdä keksimästään sadusta animaation.
Käykää läpi StopMotion sovelluksen perusperiaatteet yhdessä. Miten kuva otetaan, miten epäonnistuneet kuvat poistetaan ja jos teillä on käytössä StopMotion täysversio miten oppilaat voivat lisätä ääntä tuotokseen. (Myös esimerkiksi iMoviessa voi jälkikäteen lisätä tehosteääniä ja puhetta, jos haluatte.) Muistuta oppilaita, että laite kannattaa pitää mahdollisimman paikallaan, jotta lopputuotos ei "hypi". Kuvia kannattaa olla vähintään 30 ( jokainen ryhmän jäsen kuvaa noin 10 kuvaa).
Käykää myös läpi miten tuotoksen saa tallennettua laitteen muistiin.
Kiitämme luvasta lisätä tämä tarinantekokartta sivustollemme.
Napauttamalla vasenta yläkulmaa saat sen aukeamaan uudella välilehdellä ja tulostettua sen tarvittaessa.
Kannattaa etukäteen pohtia oppilaiden kanssa tarinan kehittelyä. Luokasta riippuen voi tehdä myös puolikkaan ryhmän kanssa. Kannattaa näyttää hyvin StopMotion sovelluksen käyttö, ennenkuin oppilaat alkavat työskennellä. 3 pientä pukkia innosti erityisempiäkin oppilaita tekemään. Tehtävä on myös hyvä harjoitus ryhmätyön tekemisessä. Harjoitti vuorotteluntaitoja. Hienoja animaatioita tuli kaikille.
Lapset peukuttivat tekemiselle! Sain kuvata! Äänten laittaminen oli kivaa. Kaikki oli mukavaa. Oli kiva tehdä animaatio. Me haluttiin, että se oli hassu.