T7
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T7: Ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia
Oppimisen tavoite: Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista.
S3: Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, symboleita ja merkkejä. Ohjataan oppilasta käyttämään erilaisia sovelluksia ja medioita. (1-2lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
harjoittelee ymmärtämään ja tulkitsemaan kuvaa ja ääniympäristöä. Oppilas tekee huomioita havainnoistaan ja kokemuksistaan.
osaa ohjatusti käyttää tarvittavia mediavälineitä, sovelluksia ja ohjelmia mediasisältöjen tuottamisessa.
ymmärtää, millä tavalla mediavälineitä on sopivaa käyttää ja että käytöstä voidaan sopia eri tilanteissa.
Harjoitellaan vuoropuhelua
Pari- tai kolme henkilöä
Jokaiselle laite, jossa on ScratchJr -sovellus
Ohje:
Ohjelmoi kahden hahmon välinen keskustelu ScratchJr-sovelluksessa. Käytä kappaleessa olevaa sanastoa. Toinen sanoo sanan suomeksi, toinen vastaa englanniksi.
Käytä odotus- ja sano-lohkoja.
Keskustelussa tulee huomioida, että kun toinen hahmo puhuu, toinen odottaa.
Esittele tuotokset pienissä ryhmissä.
Voit käyttää myös oppikirjan kappaleessa olevaa pientä vuoropuhelua, tai opeteltuja tervehdys tai sään kysymis -fraaseja,