T7 

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T7: Ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä.  Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia   

Oppimisen tavoite:   Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista.

S3: Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Espoon näkökulma:

Harjoitellaan tulkitsemaan erilaisia kuvia, symboleita ja merkkejä. Ohjataan oppilasta käyttämään erilaisia sovelluksia ja medioita. (1-2lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuva ScractchJr -sovelluksen sivusta.

Harjoitellaan vuoropuhelua

Pari- tai kolme henkilöä

Jokaiselle laite, jossa on ScratchJr -sovellus

Ohje:

Voit käyttää myös oppikirjan kappaleessa olevaa pientä vuoropuhelua, tai opeteltuja tervehdys tai sään kysymis -fraaseja, 

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja