Ohjelmointia ruudukossa

Ohjelmointiosaaminen  

ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt

Espoon OPS:

T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.

S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (1lk) 

T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja.

S1 On sama kuin T1 edellä.

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tehtävän voi tehdä liikuntasalissa tai ulkona suuremmalla mittakaavalla

Kuvassa lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, johon on merkitty lähtöpisteet ja osassa ruutuja on muutama lelu, johon on tarkoitus päätyä.
Ohjelmointikortit.pdf

Ohjelmointia ruudukossa

Kesto: 20-30 min

Pari- tai ryhmätyöskentely

Tarvitaan lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, nuolikortit, aloituspaikkakortit ja kuvakortteja. 

Liitteenä nuolikortit. 

Vinkki: Tehtävän voi suorittaa ulkona. Ruudukon voi piirtää maahan. Kuvakorttien tilalla voidaan käyttää luonnonmateriaaleja, esim. käpyjä, keppejä, kiviä ja lehtiä. 

Tehtävästä muodostuu haasteellisempi, jos joidenkin ruutujen käyttö on estetty eli ne pitää kiertää. 

Opettajan kommentti

Yhdessä mallintamisen jälkeen tehtävä oli helppo toteuttaa. Tehtävän suorittaminen kehitti oppilaan suunta- ja sijaintikäsitteiden hallintaa sekä suuntien hahmottamista. Itse kulkemalla ruudukossa, oppilas huomasi, että kulkusuunnalla on väliä.