Ohjelmointia ruudukossa
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä.
S1 Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Alkuopetuksen aikana korostetaan yhteisen toiminnan, leikin ja pelillisyyden merkitystä oppimisessa. Opetuksessa pyritään siihen, että opetettava sisältö opitaan kokemukseen perustuvilla harjoitteilla ennen oppikirjatyöskentelyyn siirtymistä. (1lk)
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja.
S1 On sama kuin T1 edellä.
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa laatia vaiheittaisia toimintaohjeita käyttäen yksinkertaisia komentoja ja toistorakennetta. Oppilas tunnistaa ohjeiden tuottamia virhetilanteita ja kokeilee ratkaisuja niiden korjaamiseen.
osaa käsitteellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Tehtävän voi tehdä liikuntasalissa tai ulkona suuremmalla mittakaavalla

Ohjelmointia ruudukossa
Kesto: 20-30 min
Pari- tai ryhmätyöskentely
Tarvitaan lattiaan teipattu 5x5 ruudukko, nuolikortit, aloituspaikkakortit ja kuvakortteja.
Liitteenä nuolikortit.
Teipataan lattiaan (sähköteipillä) 5x5 ruudukko. Ruutujen määrää voi kasvattaa ryhmäkoon mukaan.
Kopioidaan riittävästi nuolikortteja: eteenpäin, käännös oikealle ja käännös vasemmalle.
Ruudukon reunaruuduista valitaan 5–7 ruutua, joihin asetetaan aloituspaikkakortit. Kortit voivat olla esim. värillisiä ympyröitä.
Ruudukon muissa ruuduissa on kuvakortit.
Pari valitsee ruudukosta aloituspaikan. Sen jälkeen he valitsevat kuvakortillisen ruudun, johon he suunnittelevat reitin.
Pari muodostavat reitin nuolikorteilla. Kortit asetetaan vasemmalta oikealle.
Valmis reitti testataan siten, että toinen kulkee ja toinen ohjeistaa nuolien avulla.
Tutkitaan päästiinkö tavoiteruutuun. Jos ei, niin miksi?
Vinkki: Tehtävän voi suorittaa ulkona. Ruudukon voi piirtää maahan. Kuvakorttien tilalla voidaan käyttää luonnonmateriaaleja, esim. käpyjä, keppejä, kiviä ja lehtiä.
Tehtävästä muodostuu haasteellisempi, jos joidenkin ruutujen käyttö on estetty eli ne pitää kiertää.
Opettajan kommentti
Yhdessä mallintamisen jälkeen tehtävä oli helppo toteuttaa. Tehtävän suorittaminen kehitti oppilaan suunta- ja sijaintikäsitteiden hallintaa sekä suuntien hahmottamista. Itse kulkemalla ruudukossa, oppilas huomasi, että kulkusuunnalla on väliä.