T15
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T15: Tukea oppilasta kielellisen ja kulttuurisen identiteetin rakentamisessa ja ohjata arvostamaan eri kulttuureja ja kieliä sekä luoda oppilaalle mahdollisuuksia media- ja kulttuuritarjontaan tutustumiseen sekä oman kulttuurin tuottamiseen
S4: Tutustutaan oppilaille läheisiin kansanperinteen lajeihin ja niiden jatkajiin nykykulttuurissa. Hyödynnetään lapsille ja nuorille suunnattua media- ja kulttuuritarjontaa, esimerkiksi kirjastoa, elokuvia, teatteria ja museoita. Suunnitellaan ja toteutetaan omia esityksiä.
Espoon näkökulma:
KULPS-kulttuuri- ja kirjastopolku, kansanperinteen lajeja mm. myytit, loitsut, legendat sekä niiden vaikutukset nykykulttuurissa (esim. rap-musiikki). Hyödynnetään historiaa kansanperinteen opetuksessa. (5. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Tuottaa ohjatusti jonkin luovan mediasisällön, kuten animaation tai lyhytelokuvan.
Hyödyntää mediasisältöjen tekemisessä sanallisen, visuaalisen ja auditiivisen ilmaisun ja kerronnan keinoja, kuten juonirakennetta, kuvakulmia ja äänimaailmaa.
Osaa etsiä tietoa erilaisista digitaalisista mediasisällöistä, kuten verkkosivut, digitaaliset lehdet tai radio- ja tv-uutiset. Oppilas osaa käyttää hakusanoja tiedon hankinnassa.
Punotaan juonia
Suunnitellaan lyhyt elokuva, jossa on alku, keskikohta ja loppu. Rakenne voidaan toteuttaa minuutin mittaisena yhdellä otoksella tai jakaa kolmeen otokseen.
Aiheena voi olla riita ja sen ratkaiseminen, oppitunnilla käsitelty asia. Pohjana käsikirjoitukselle voi käyttää myös tuttua sarjakuvaa tai satua.
Alussa esitellään tapahtumapaikka, päähenkilö ja esimerkiksi konflikti tai muu tilanne, jonka eteen päähenkilö joutuu.
Keskikohdassa tapahtumia syvennetään ja mahdollinen ongelma pyritään ratkaisemaan.
Liittäkää jokin tunne ratkaisun syntymiseen: mitä tapahtuu, kun henkilö kokee jonkin voimakkaan tunteen? Millainen reaktio syntyy ja miten tilanne ratkeaa? Lopussa esitetään tarinan loppuratkaisu.
Videot voidaan kuvata muokata käyttämällä iMovie-sovellusta.
Opettajan kommentit
Oppilaiden kommentit
Muita tietoja
Työtavan alkuperä: https://www.mediataitokoulu.fi/polkuja_alakoulu.pdf