T3
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T3: Ohjata oppilasta ilmaisemaan itseään monipuolisesti sanallisia ja ei-sanallisia ilmaisukeinoja käyttäen sekä käyttämään luovuuttaan ja ottamaan huomioon myös muut osallistujat
S1: Osallistutaan oman luokan sekä kouluyhteisön vuorovaikutus- ja kulttuuritoimintaan, niiden suunnitteluun ja niiden toteuttamiseen.
Espoon näkökulma:
Harjoitellaan ilmaisukeinoja erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa entistä itsenäisemmin
Draamatyöskentely
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
hyödyntää mediasisältöjen tekemisessä sanallisen, visuaalisen ja auditiivisen ilmaisun ja kerronnan keinoja, kuten juonirakennetta, kuvakulmia ja äänimaailmaa.
(kuva luotu tekoäly-sovelluksella)
Viestintätilanteita draamankeinoin
Mietitään tilanteita, joissa viestintä on mennyt pieleen. Tilanne voi olla tapahtunut suorassa vuorovaikutuksessa tai viestin välityksellä.
Jakaannutan noin 3-4 hengen ryhmiin ja kuvataan esitys pieleen menneestä viestintätilanteesta.
Lisäksi voidaan kuvata miten tilanne olisi pitänyt hoitaa tai se voidaan käydä läpi yhdessä keskustellen.
Videoita voidaan hyödyntää koulussa opetusvideoina pienempien oppilaiden kanssa (esim. kummioppilaat) ja niitä voidaan esittää esimerkiksi koulun info-tv:ssä tai muilla näytöillä.
Opettajan kommentit:
Oppilaat motivoituvat, kun pääsevät itse luomaan ja pohtimaan erilaisia tilanteita sekä ratkaisuja niihin.
Oppilaiden kommentit:
Kiva, kun sai tehdä itselle tärkeästä aiheesta videon.
Oli kiva, kun video näytettiin muille ja sai opettaa kummeille asioita.