T4
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt
Espoon OPS:
T4: Ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
S1: Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.
Espoon näkökulma:
Välineinä voidaan käyttää myös erilaisia loogisia kokoelmia ja loogista päättelyä vaativia pelejä ja leikkejä
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käsitellä eri oppiaineissa harjoiteltavia sisältöjä käyttäen leikillisesti ja kokeillen ohjelmointiin liittyviä toimintatapoja ja välineitä.
osaa ohjata jotakin ohjelmoitavaa laitetta tai yksittäistä hahmoa jossakin sovelluksessa tai verkkotehtävässä.
osaa tunnistaa ja nimetä omasta kokemusmaailmastaan löytyviä tietokoneohjattuja laitteita ja palveluita sekä tutustuu robotiikkaan. Oppilas osaa kuvailla laitteiden käyttötarkoituksia ja toimintaperiaatteita.
Esitelmä ohjelmoiden
Parityö
n. 45 min.
ScratchJr, Draw and Tell, tai vastaava graafinen ohjemointiympäristö.
Pohditaan pareittain ajankohtainen pieni aihe, josta halutaan kertoa. Se voi liittyä myös käsiteltävään oppiaineeseen. Esim. kevään tulo, maatilan eläin, aistit tm. Aihe kannattaa pitää hyvin rajattuna.
Tehdään sovelluksen avulla pieni esitelmä valitusta aiheesta. Käytetään hyväksi sovelluksen taustakuvia, tai otetaan sellainen itse. Liitetään mukaan liikkuvaa kuvaa ja pieni selostus siitä, mitä tapahtuu. Jos aiheena on vaikkapa joulunvietto, voidaan nämä pienet animaatiot liittää sovelluksen avulla yhdeksi animaatioksi ja näin saadaan koko luokan yhteinen pidempi esitys.