T10
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T10 ohjata oppilasta vahvistamaan päättely- ja päässälaskutaitoa ja kannustaa oppilasta käyttämään laskutaitoaan eri tilanteissa.
Espoon näkökulma:
Käytetään ajattelun apuna konkreettisia välineitä, kuvioiden piirtämistä, taulukointia ja ohjelmia
Vahvistetaan käsiterakennelmia sekä monipuolista suullista ja kirjallista matemaattista ilmaisua, tehdään esimerkiksi postereita, videoita, sarjakuvia ja animaatioita
Vahvistetaan päättely- ja päässälaskutaitoja sekä harjoitellaan monipuolisia laskustrategioita lausekkeissa, yhtälöissä ja funktioissa
Lyhyiden laskutoimitusten laskemista harjoitetaan ilman laskinohjelmaa
Totuusarvoja tutkitaan lausekkeiden arvojen vertailussa yhtälöiden ja yhtälöparien avulla
Matematiikka 7-9L T10 Espoo s. 361, s. 369, s. 376, 7L Espoo s. 362, 8L Espoo s. 369, 9L Espoo s. 377
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää monipuolisesti kuvaa, kirjoitettua tekstiä, liikkuvaa kuvaa, ääntä ja näiden yhdistelmiä mediasisältöjen tuottamisessa ilmaisun ja kerronnan keinoina. Oppilas kehittää persoonallista ilmaisuaan.
osaa havainnollistaa tietoa median keinoin esimerkiksi graafisesti tai animaation avulla.