T4
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T4: innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.
S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.
S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.
Espoon näkökulma:
Esim. maalaaminen ja väri-ilmaisu, piirtäminen, digitaalinen kuva, muovailu, painanta, rakentelu. Työvälineiden ja materiaalien käyttötaitoja (1lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
osaa käsitellä laitteita, oheislaitteita ja tarvikkeita huolellisesti. Hän osaa toimia, jos laite rikkoutuu tai katoaa.
osaa ohjatusti liittää laitteen langattomaan verkkoon.
noudattaa yksinkertaisia ohjeita toimiessaan digitaalisissa ympäristöissä. Hän osaa kertoa, mitä tekee.
osaa käyttää erilaisia tapoja ohjata laitetta ja syöttää teksti.
ymmärtää laitteiden asetuksia ja osaa muuttaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti siirtää ja käsitellä tietoa digitaalisten ympäristöjen välillä.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluita tehtävien saamiseen ja palauttamiseen.
harjoittelee hahmottamaan oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa työskennellä itsenäisesti ja yhdessä koulun digitaalisissa ympäristöissä.
hallitsee tiedoston käsittelyn perustaitoja: tallentaa, kopioda, siirtää, poistaa.
ottaa kuvia, videokuvaa ja äänittää sekä tekee yksinkertaisia muokkauksia.
osaa ohjatusti tehdä teoksen, jossa on tekstiä, ääntä, kuvia ja videokuvaa.
tuntee erilaisia omaan tuottamiseen tarkoitettuja digitaalisia palveluita ja osaa käyttää niitä. Hän on kiinnostunut kuvien, videoiden ja äänen käsittelystä ja tuottaa sisältöä itsenäisesti.
ymmärtää, että on hyvien tapojen mukaista pyytää kuvattavalta lupa. Hän ymmärtää, että kuvaa ei voi julkaista ilman lupaa.
tutustuu tekijänoikeuksien periaatteisiin ja ymmärtää, mitä ne käytännössä tarkoittavat.
ymmärtää mitä tarkoittaa tekijä, teos, oikeus ja tekijänoikeus.
harjoittelee hakemaan ja käyttämään materiaalia.
käyttää koulun tarjoamia digitaalisia ympäristöjä ohjeiden mukaisesti.
ymmärtää verkossa olevan tiedon luonnetta. Hän ymmärtää, että kuka tahansa voi tuottaa sisältöä verkkoon.
osaa käyttää digitaalisia ympäristöjä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä.
osaa tehdä havaintoja koulussa ja lähiympäristössä yksinkertaisia digitaalisia tutkimusvälineitä käyttäen.
osaa ohjatusti ehdottaa oman sisällön tuottamista digitaalisissa ympäristöissä.
osaa toteuttaa omia ideoitaan yksin ja yhdessä toisten kanssa digitaalisissa ympäristöissä.
osaa ohjatusti hyödyntää digitaalisia ympäristöjä oman ajattelunsa näkyväksi tekemiseen.
kokeilee, keksii, rakentaa ja luo uutta digitaalisia ympäristöjä hyödyntäen.
osaa digitoida fyysisiä luovan työskentelyn tuotoksia.
löytää uusia tapoja ilmaista itseään digitaalisuutta monipuolisesti hyödyntäen.
tunnistaa ja osaa käyttää vuorovaikutusta edistäviä emojeja.
Hidastan - nopeutan - luon; Kameran eri mahdollisuudet liikkeen kuvaamisessa
Aika: 2x45 min
Parityö: ensin toinen piirtää ja toinen kuvaa - seuraavalla kerralla vaihdetan osia.
Tarvitaan paperia, kynä ja sellainen laite tai sovellus, jolla saa tehtyä hidastettua ja nopeutettua videokuvaa.
Jaa luokka työskentelemään pareittain.
Jaa kaikille paperia, erivärisiä kyniä, vahaliituja tai tusseja.
Anna ohje että, toinen parista videoi normaalinopeudella piirtämistä niin, että piirtäjää ei näy videolla. Eli kuvaaja kuvaa joko ylhäältä alaspäin ( kädet saattavat väsyä), tai piirtäjän sivulta selän puolelta. Muistuta, että ylimääräinen käsi ei olisi piirroksen päällä piirrettäessä.
Anna ohjeet piirrokseen osa kerrallaan:
olipa kerran pupu.
pupun edessä on kivi.
aurinko paistaa.
pupun vieressä on kukka.
kukan toisella puolella on pallo.
Tehtävä toistetaan niin, että videoidaan sama tehtävä uudelleen piirrettynä , nyt nopeutetusti (muista vaihtaa kuvaajaa ja piirtäjää)
Viimeiseksi vaihdetaan vielä kerran kuvaajaa ja piirtäjää - kokeillaan videoida hidastetulla videolla.
Jos on aikaa niin siirretään kaikki kuvatut videot esimerkiksi iMovieen ja katsotaan miltä eri vauhdilla videoituna piirrokset näyttävät.
Katsotaan tuotokset ja nautitaan taide-elämyksestä!
Vaihtoehto: Käytä piirrokseen soveltuvaa sovellusta ja näytön tallentajaa. Siirrä valmis tallennus iMovieen tai muuhun soveltuvaan editointiohjelmaan. Kopio alkuperäinen piirrosvideo kahteen kertaan. Pidä ensimmäinen osa normaalinopeudella, vaihda seuraava nopeuskytkimestä täydelle pikavauhdille ja viimeinen hidasta etanavauhtiseksi.
Opettajan kommentit
Oppilaat jaksoivat yllättävän hyvin. Aihe oli mielenkiintoinen. Ohjeet olivat tarpeeksi lyhyet. Oli hauska idea, että ope oli koelentäjänä.
Editoijan huomio: Testattiin laitteen kamera -toimintoon sisällytettyä hidastettua ja nopeutettua kameraa. Saman voi tehdä myös esimerkiksi iMovien editointipöydällä. Kopio piirroksesta otettu video alkuperäisen lisäksi kahteen kertaan. Yksi piirros videona tavallisella nopeudella, yksi manuaalisesti hidastaen kilpikonnavauhtiin ja viimeinen pätkä vuohen vauhtiin yksi nopeuttaen. Käytä nopeus -kytkintä iMoviessa.
Oppilaiden kommentit
Lapset olivat tyytyväisiä. Piirtäminen oli heidän mukaansa kivaa. Olisivat toivoneet, että kumpikin parista olisi päässyt myös kuvaamaan. (Testikerralla aikaa oli vain 45 minuuttia)
Muita tietoja
Animaation tekeminen
StopMotion-sovelluksella
1. Valitse animoitavat lelut/esineet ja tee suunnitelma hahmojen liikkeestä.
2. Aseta ipad tukevalle alustalle/ lattialle.
3. Avaa Stop Motion-sovellus ja luo uusi animaatio +-painikkeesta.
4. Aloita kuvien ottaminen painamalla punaisesta ympyrästä (voit myös valita automaattisen kuvien ottamisen kellon kuvasta).
5. Liikuta animoitavia kohteita vain vähän kerrallaan.
6. Säädä animaation nopeutta asetuksista (hammasratas-kuvake)
7. Lisää halutessasi ääniä äänittämällä puhetta mikrofonin kuvasta.
8. Esikatsele video play-painikkeesta.
9. Kun animaatio on valmis, palaa vasemmassa reunassa olevalla nuolella edelliselle sivulle ja tallenna video (laatikko, josta lähtee nuoli ylöspäin -> save to camera roll).
10. Tallennettuasi videon, pääset muokkaamaan sitä kynän kuvasta.