T4

Digitaalinen osaaminen

käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T4: innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja 

S1: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa. 

S2: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn. 

S3: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.  Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta. 

Espoon näkökulma:

Esim. maalaaminen ja väri-ilmaisu, piirtäminen, digitaalinen kuva, muovailu, painanta, rakentelu. Työvälineiden ja materiaalien käyttötaitoja  (1lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa lapsi piirtää kuvaa.

Hidastan - nopeutan - luon; Kameran eri mahdollisuudet liikkeen kuvaamisessa

Aika: 2x45 min

Parityö: ensin toinen piirtää ja toinen kuvaa - seuraavalla kerralla vaihdetan osia.

Tarvitaan paperia, kynä ja sellainen laite tai sovellus, jolla saa tehtyä hidastettua ja nopeutettua videokuvaa.  


Vaihtoehto: Käytä piirrokseen soveltuvaa sovellusta ja näytön tallentajaa. Siirrä valmis tallennus iMovieen tai muuhun soveltuvaan editointiohjelmaan. Kopio alkuperäinen piirrosvideo kahteen kertaan. Pidä ensimmäinen osa normaalinopeudella, vaihda seuraava nopeuskytkimestä täydelle pikavauhdille ja viimeinen hidasta etanavauhtiseksi.

Opettajan kommentit

Oppilaat jaksoivat yllättävän hyvin. Aihe oli mielenkiintoinen. Ohjeet olivat tarpeeksi lyhyet. Oli hauska idea, että ope oli koelentäjänä. 

Editoijan huomio: Testattiin laitteen kamera -toimintoon sisällytettyä hidastettua ja nopeutettua kameraa. Saman voi tehdä myös esimerkiksi iMovien editointipöydällä. Kopio piirroksesta otettu video alkuperäisen lisäksi kahteen kertaan. Yksi piirros videona tavallisella nopeudella, yksi manuaalisesti hidastaen kilpikonnavauhtiin ja viimeinen pätkä vuohen vauhtiin yksi nopeuttaen.  Käytä nopeus -kytkintä iMoviessa.

Oppilaiden kommentit

Lapset olivat tyytyväisiä. Piirtäminen oli heidän mukaansa kivaa. Olisivat toivoneet, että kumpikin parista olisi päässyt myös kuvaamaan.  (Testikerralla aikaa oli vain 45 minuuttia)

Muita tietoja


Animaation tekeminen

1. Valitse animoitavat lelut/esineet ja tee suunnitelma hahmojen liikkeestä.

2. Aseta ipad tukevalle alustalle/ lattialle.

3. Avaa Stop Motion-sovellus ja luo uusi animaatio +-painikkeesta.

4. Aloita kuvien ottaminen painamalla punaisesta ympyrästä (voit myös valita automaattisen kuvien ottamisen kellon kuvasta).

5. Liikuta animoitavia kohteita vain vähän kerrallaan.

6. Säädä animaation nopeutta asetuksista (hammasratas-kuvake)

7. Lisää halutessasi ääniä äänittämällä puhetta mikrofonin kuvasta.

8. Esikatsele video play-painikkeesta.

9. Kun animaatio on valmis, palaa vasemmassa reunassa olevalla nuolella edelliselle sivulle ja tallenna video (laatikko, josta lähtee nuoli ylöspäin -> save to camera roll).

10. Tallennettuasi videon, pääset muokkaamaan sitä kynän kuvasta.