T7
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T7: Järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta
S3: Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni ja harrastukset. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Havainnoidaan runsaasti ääntämistä ja intonaatiota.
Espoon näkökulma:
Viestintää harjoitellaan aktiivisesti esimerkiksi paritöiden, haastattelujen ja draamaharjoitusten avulla. Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä lähiympäristössä. Hyödynnetään vertaisoppimista. Rohkaistaan oppilasta käyttämään pientäkin kielitaitoa mahdollisuuksien mukaan virheistä välittämättä. Hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa (esimerkiksi sähköiset oppimateriaalit ja digitaaliset sovellukset) (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-4
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
seuraa oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
tutustuu ja käyttää vuorovaikutuksellisia digitaalisia palveluja turvallisessa ympäristössä ikärajan huomioiden.
osaa toimia turvallisesti erilaisissa digitaalisissa palveluissa.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
muodostaa itsenäisesti vahvan salasanan. Hän ymmärtää, että samaa salasanaa ei tule käyttää useissa eri palveluissa.
harjoittelee salasanojen ja muiden tunnistautumistapojen hallintaa.
Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator).
Opasta turisti oikeaan paikkaan
Materiaali: Piirretty kartta kuvitteellisesta kaupungista. Karttaan merkitty rakennuksia, (kirjasto, koulu, museo, rautatieasema...), puistoja, joki..., paperia, kyniä
Aika: 45 min
Pari- tai yksilötyöskentely
Oppilaan tehtävänä on opastaa turisti suorinta reittiä pyydettyjen kohteiden välillä, esim. rautatieasemalta museoon. Kulkuohjeet kirjataan ylös (esim. ylitä silta, käänny vasemmalle).
Oppilaan tehtävänä on opastaa turisti maisemallisesti mahdollisimman mukavaa reittiä pyydettyjen kohteiden välillä.
Oppilaan tehtävä on opastaa turisti mahdollisimman turvallista reittiä pyydettyjen kohteiden välillä.
Verrataan parin kanssa reittiehdotuksia.