T7

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T7: Järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta

S3: Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni ja harrastukset. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Havainnoidaan runsaasti ääntämistä ja intonaatiota.

Espoon näkökulma:

Viestintää harjoitellaan aktiivisesti esimerkiksi paritöiden, haastattelujen ja draamaharjoitusten avulla. Hyödynnetään kotikansainvälisyyttä lähiympäristössä. Hyödynnetään vertaisoppimista. Rohkaistaan oppilasta käyttämään pientäkin kielitaitoa mahdollisuuksien mukaan virheistä välittämättä. Hyödynnetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa (esimerkiksi sähköiset oppimateriaalit ja digitaaliset sovellukset) (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-4

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Tämä kuva on tehty tekoälytyökalulla (Bing image creator). 


Opasta turisti oikeaan paikkaan

Materiaali: Piirretty kartta kuvitteellisesta kaupungista. Karttaan merkitty rakennuksia, (kirjasto, koulu, museo, rautatieasema...), puistoja, joki..., paperia, kyniä

Aika: 45 min

Pari- tai yksilötyöskentely


Verrataan parin kanssa reittiehdotuksia.

Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja