T16

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja

S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.

Espoon näkökulma:

Suomen monimuotoinen luontokuva, Suomen kartta, kartanlukutaito (3. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Oppilas

Kuvassa lapsen piirtämä karttakuva pihasta.

Hahmotetaan ympäristöä ja piirretään kartta

Aika: 2x45 min

Mietitään koulun pihalta paikka, josta halutaan tehdä kartta. Käydään pareittain tai kolmen hengen ryhmissä kuvaamassa tämä paikka. Kartaan piirretään myös aarteen paikka.


Ohjeistus oppilaille

Kuvien oton jälkeen palataan luokkaan ja aloitetaan kartan teko. Kuvia on tarkoitus käyttää apumuistina, jotta tärkeimmät asiat saadaan piirrettyä kartalle. Myös Google mapsia voidaan käyttää apuna karttaa tehtäessä. Joissain tapauksissa Google mapsin eri tasot voivat tuoda lisäarvoa piirtämiseen

Karttatehtävään otettu kuva pienestä mäestä.

Karttatehtävään otettu kuva sorasta.

.Karttatehtävään otettu kuva puunrungosta

Karttatehtävään otettu kuva vaahteranlehdestä.

Opettajan kommentit

Tehtävä sopi kolmosille.  Kädentaitojen ja teknologian yhdistäminen toimi hyvin tehtävässä. Kuvien hyödyntäminen piirtämisen apuna toimi hyvin. 

Oppilaiden kommentit

Hyvä ja hauska tehtävä, kun sai itse miettiä miten piirtää kartan. Yhteistyö sujui hyvin. Sai itse löytää piirtämisen aiheita (paikkoja). Kaikki ottivat kuvia ja piirsivät. Oli kiva piirtää ja ajatella mitä piirtää. 

Muita tietoja