T16
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
T16: Ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
S3: Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.
Espoon näkökulma:
Suomen monimuotoinen luontokuva, Suomen kartta, kartanlukutaito (3. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6/ Päivitetty OPS 2023
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Oppilas
käyttää opiskelussaan digitaalisia palveluja tarkoituksenmukaisesti.
osaa käyttää arjessaan tärkeitä digitaalisia palveluja ja ymmärtää niiden keskeiset toimintaperiaatteet.
osaa ohjatusti käyttää digitaalisia palveluja (tarvittaessa) eri laitteilla.
osaa etsiä hyödyllisiä digitaalisia palveluita ja kokeilla niiden käyttötarkoituksia. Hän osaa tarvittaessa rekisteröityä palvelun käyttäjäksi.
ymmärtää 3D-mallintamisen ja -tulostamisen mahdollisuuksia.
tietää, mitä vastuullinen toiminta tarkoittaa. Hän toimii vastuullisesti ja sääntöjä noudattaen digitaalisissa palveluissa.
tuntee tekijänoikeuksien perusperiaatteet ja ymmärtää niiden kunnioittamisen tärkeyden.
harjoittelee lähdekritiikkiä. Hän opettelee arvioimaan tiedon ja tietolähteiden luotettavuutta.
harjoittelee lähteiden käyttöä ja niiden merkintää.
osaa muokata yksityisyysasetuksia päivittäin käytössä olevissa digitaalisissa palveluissa.
tiedostaa tapoja, joilla digitaaliset palvelut keräävät tietoa. Hän ymmärtää, että voi itse vaikuttaa hänestä kerättävään tietoon.
tunnistaa mahdolliset riskitilanteet digitaalisissa palveluissa ja kertoo niistä.
tietää, miten toimia, jos kohtaa verkkohuijausyrityksen.
ymmärtää erilaisten digitaalisten sisältöjen vaikutuksen itseensä. Hän opettelee valitsemaan sisältöjä, jotka edistävät hyvinvointia.
on kiinnostunut digitaalisten palvelujen turvallisuudesta ja oma-aloitteisesti kiinnittää huomiota turvallisuuteen. Hän ymmärtää digitaalisten palvelujen turvallisuuteen liittyviä erityispiirteitä.
Hahmotetaan ympäristöä ja piirretään kartta
Aika: 2x45 min
Tarvikkeet: Laite, jolla voi ottaa kuvia
A3 paperi ja värikyniä
Esimerkiksi Google maps monikosketusnäytölle
Mietitään koulun pihalta paikka, josta halutaan tehdä kartta. Käydään pareittain tai kolmen hengen ryhmissä kuvaamassa tämä paikka. Kartaan piirretään myös aarteen paikka.
Ohjeistus oppilaille
Kerrataan kameran käyttö
Muistutetaan, että kuvissa ei saa näkyä ihmisen tekemiä asioita. (esim. talo, hiekkaämpäri, auto jne)
Parin/ryhmän kanssa kuvataan mahdollisimman monta erilaista luonnon pintaa (koulun) pihalta. (kivi, ruohikko, pelto jne)
Kuvataan mahdollisimman monta sellaista kohtaa, joissa näkyy korkeuseroja
Muistutetaan, että voit myös käyttää suurennuslasitoimintaa kuvatessa (aarteen paikka)
Voit antaa lisähavaintotehtäviä / kuvaustehtäviä esim. Onko puut tuuheampia jostain suunnasta?
Onko kuusen latva pyöreä vai terävä?
Kuvien oton jälkeen palataan luokkaan ja aloitetaan kartan teko. Kuvia on tarkoitus käyttää apumuistina, jotta tärkeimmät asiat saadaan piirrettyä kartalle. Myös Google mapsia voidaan käyttää apuna karttaa tehtäessä. Joissain tapauksissa Google mapsin eri tasot voivat tuoda lisäarvoa piirtämiseen
Karttatehtävään otettu kuva pienestä mäestä.
Karttatehtävään otettu kuva sorasta.
.Karttatehtävään otettu kuva puunrungosta
Karttatehtävään otettu kuva vaahteranlehdestä.
Opettajan kommentit
Tehtävä sopi kolmosille. Kädentaitojen ja teknologian yhdistäminen toimi hyvin tehtävässä. Kuvien hyödyntäminen piirtämisen apuna toimi hyvin.
Oppilaiden kommentit
Hyvä ja hauska tehtävä, kun sai itse miettiä miten piirtää kartan. Yhteistyö sujui hyvin. Sai itse löytää piirtämisen aiheita (paikkoja). Kaikki ottivat kuvia ja piirsivät. Oli kiva piirtää ja ajatella mitä piirtää.