T3
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.
S1 Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. 3-6lk
S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa. 3-6lk
S3 Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen 3-6lk
Animaatioelokuva
Tavoitteena vuosiluokilla 3-6
Digitaalisen osaamisen kuvaukset:
Tuottaa ohjatusti jonkin luovan mediasisällön, kuten animaation tai lyhytelokuvan.
Hyödyntää mediasisältöjen tekemisessä sanallisen, visuaalisen ja auditiivisen ilmaisun ja kerronnan keinoja, kuten juonirakennetta, kuvakulmia ja äänimaailmaa.
Esineanimaatio
Havaintojen ja ajatuksien ilmaiseminen kuvauksellisesti
Tehdään Stop Motion-sovelluksella animaatio, jossa arkipäiväiset esineet liikkuvat itsekseen.
Oppilaat valitsevat joitain arkipäiväisiä esineitä, kuten saksia, kyniä sinitarraa tms.
Asetetaan iPad jalustalle tai muulle alustalle niin, että se pysyy tukevasti paikallaan.
Avataan Stop Motion-sovellus. Sillä tehdään animaatioita, jotka koostuvat isosta määrästä yksittäisiä peräkkäisiä kuvia.
Asetetaan esineet iPadin eteen niin, että ne näkyvät padin kuvassa.
Suunnitellaan, miten esineet voisivat liikkua. Koitetaan keksiä oivaltavia ideoita animaatioon.
Aletaan kuvata Stop Motionilla animaatiota. Joka kuvan ottamisen jälkeen liikutetaan esineitä vain vähän. Sovelluksen voi säätää ottamaan kuvia automaattisesti esim. 5 sekunnin välein, jolloin padiin ei tarvitse koskea välissä.
HUOM! Mitä vähemmän esineitä liikutetaan kuvien välissä ja mitä enemmän kuvia otetaan, sitä sulavammin liikkuva animaatiosta tulee.
Animaatioon voi jälkikäteen nauhottaa ääniä. Äänet nauhoitetaan mikrofoni-kuvakkeesta.
Animaation nopeus kannattaa säätää sopivaksi. Nopeusmittari löytyy asetuksista.
Esitetään animaatiot muille oppilaille.
Opettajan kommentit
Oppilaat innostuivat animaation tekemisestä kovasti! Stop Motion oli helppokäyttöinen eikä vaatinut suurta perehtymistä. Sovellus oli myös monelle tuttu, kuten animaatioiden tekeminenkin. Hyvä tapa tutustua animointiin, jotta voidaan jatkossa käyttää esimerkiksi elokuvien tekemiseen.
Oppilaiden kommentit
Oli kiva tunti. Stop Motionia oli helppo käyttää. Kivaa oli, kun sai käyttää mielikuvistusta ja tehdä oman näköisen. Kivaa oli, kun sai itse askarrella omia hahmoja ja parempi kuin normi tunti.
Muita tietoja
Espoossa käytössä Stop Motionin ilmaisversio, joten kaikki sovelluksen toiminnot eivät ole käytössä.