T3

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.

S1 Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti.  Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.  3-6lk

S2 Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.  3-6lk

S3 Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen 3-6lk

Animaatioelokuva

Tavoitteena vuosiluokilla 3-6

Digitaalisen osaamisen kuvaukset:

Animaatio, jossa sakset liikkuvat itsestään.

Esineanimaatio

Havaintojen ja ajatuksien ilmaiseminen kuvauksellisesti

Tehdään Stop Motion-sovelluksella animaatio, jossa arkipäiväiset esineet liikkuvat itsekseen.

HUOM! Mitä vähemmän esineitä liikutetaan kuvien välissä ja mitä enemmän kuvia otetaan, sitä sulavammin liikkuva animaatiosta tulee. 

Opettajan kommentit

Oppilaat innostuivat animaation tekemisestä kovasti! Stop Motion oli helppokäyttöinen eikä vaatinut suurta perehtymistä. Sovellus oli myös monelle tuttu, kuten animaatioiden tekeminenkin. Hyvä tapa tutustua animointiin, jotta voidaan jatkossa käyttää esimerkiksi elokuvien tekemiseen. 

Oppilaiden kommentit

Oli kiva tunti. Stop Motionia oli helppo käyttää. Kivaa oli, kun sai käyttää mielikuvistusta ja tehdä oman näköisen. Kivaa oli, kun sai itse askarrella omia hahmoja ja parempi kuin normi tunti. 

Muita tietoja

Espoossa käytössä Stop Motionin ilmaisversio, joten kaikki sovelluksen toiminnot eivät ole käytössä.