T3
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä
Espoon OPS:
T3: Kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
S2: Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.
S3: Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä.
Espoon näkökulma:
Musiikin kuuntelussa painotetaan aktiivista kuuntelua, jossa musiikkiin ja sen tunnelmaan eläydytään motorisesti liikkuen, visuaalisesti ja mielikuvitusta aktivoiden. (2. lk)
Tavoitteena vuosiluokilla 1-2
Digitaalisen osaamisen kuvaus:
Oppilas
harjoittelee ymmärtämään ja tulkitsemaan kuvaa ja ääniympäristöä. Oppilas tekee huomioita havainnoistaan ja kokemuksistaan.
Äänimaisema sanattomaan kirjaan
Sanaton kirja, esim. Mark Jansen: Saari Kumma, 2022.
Ryhmätyö
n. 45 min.
Tutustutaan kirjaan. Pysähdytään sen kertoman äärelle ensin hiljaisesti. Annetaan kuvien kertoa, mitä kuvassa voisi kuulua.
Jaetaan iso ryhmä pienempiin. Jokainen pienryhmä saa yhden aukeaman kirjasta. Tähän aukeamaan luodaan ryhmän ideoiden mukainen lyhyt äänimaisema.
Kun äänimaisemat ovat valmiita, "luetaan" kirja hitaasti, näytetään kuvat dokumenttikameralla ja jokainen ryhmä saa esittää äänimaisemansa aukeama kerrallaan.
Tietokulma:
Mikä on sanaton tai hiljainen kirja?
Hiljaiset tai sanattomat kirjat ovat teoksia, joissa ei ole perinteistä tekstiä. Kuvat kertovat tarinaa. Sanattomat kirjat sopivat kaikille, vaikkei olisi yhteistä kieltäkään.