T3

Medialukutaito 

median tulkinta ja arviointi | media tuottaminen | toiminta mediaympäristössä

Espoon OPS:

T3: Kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen 

S2: Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto. 

S3: Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä.

Espoon näkökulma:

Musiikin kuuntelussa painotetaan aktiivista kuuntelua, jossa musiikkiin ja sen tunnelmaan eläydytään motorisesti liikkuen, visuaalisesti ja mielikuvitusta aktivoiden. (2. lk)

Tavoitteena vuosiluokilla 1-2

Digitaalisen osaamisen kuvaus:

Oppilas

Kuvassa lastenkirja

Äänimaisema sanattomaan kirjaan

Sanaton kirja, esim. Mark Jansen: Saari Kumma, 2022. 

Ryhmätyö 

n. 45 min. 


Tietokulma: 

Mikä on sanaton tai hiljainen kirja? 

Hiljaiset tai sanattomat kirjat ovat teoksia, joissa ei ole perinteistä tekstiä. Kuvat kertovat tarinaa. Sanattomat kirjat sopivat kaikille, vaikkei olisi yhteistä kieltäkään.

Havainnoidaanko ääniympäristöjä?


Opettajan kommentit


Oppilaiden kommentit


Muita tietoja