T5

Digitaalinen osaaminen


käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus

Espoon OPS:

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

T5: Järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta.

S: Vuorovaikutustilanteiden sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Erilaisia vuorovaikutustilanteita harjoitellaan toiminnallisesti.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä 

Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan jossain määrin huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema.

Paikallinen tarkennus:

Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.

Espoon näkökulma:

Tavoitteena vuosiluokilla 8-9/ Päivitetty OPS 2024

Digitaalisen osaamisen kuvaukset

Vuosiluokilla 7–9 oppilas

Kuva luotu tekoälyllä.

TET-raportti ruotsiksi

Oppilas kertoo työharjoittelustaan ruotsiksi. Oppilas tallentaa puheen, joka liitetään classroomiin. Äänitetään kotitehtävänä omalla laitteella kotona.

Tehtävässä tulee olla tarkat reunaehdot esim. kesto ja / tai tietty sisältö. Oppilaat voidaan pyytää ensiksi kirjoittamaan käsikirjoitus. Sovitaan näkyykö tallenteessa oppilas vai onko kyseessä äänite ilman kuvaa. 

Kerrotaan arvointikriteerit ja harjoitellaan ääntämistä ennen kuvaamista. Voidaan arvoida numeerisesti tai sanallisesti tyydyttävä/hyvä/kiitettävä. 

Opettajan kommentit

Tehtävä sopii opetussuunnitelman tavoitteisiin 5 ja 9.

Oppilaiden kommentit


Muita tietoja