T5
Digitaalinen osaaminen
käytännön taidot ja oma tuottaminen | vastuullisuus ja turvallisuus | tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely | vuorovaikutus
Espoon OPS:
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T5: Järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista vuorovaikutusta.
S: Vuorovaikutustilanteiden sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Erilaisia vuorovaikutustilanteita harjoitellaan toiminnallisesti.
S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä
Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan jossain määrin huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema.
Paikallinen tarkennus:
Sisältöjä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta ruotsin kielellä eri yhteisöissä, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä. Harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Hyödynnetään sosiaalista mediaa esim. yhteistyössä toisten koulujen kanssa kotimaassa ja ulkomailla, kansainväliset projektit (Nordplus Junior tms.). Lisäksi kaksikielinen Espoo tarjoaa L4 106 lukuisia mahdollisuuksia ruotsin kielen käyttöön arkielämän tilanteissa. Rohkaistaan puhumaan ruotsia aina, kun mahdollista, esim. ruotsinkielisten kavereiden kanssa ja harrastuksissa. Työelämään liittyvät sanastot ja tilanteet painottuvat 9. luokalle. (8.-9. lk)
Harjoitellaan viestintää ruotsiksi esim. asiakaspalvelutilanteissa
Hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa, mm. sosiaalista mediaa esim. yhteistyössä toisten koulujen kanssa kotimaassa ja ulkomailla, mahdollisuuksien mukaan kansainväliset projektit (Nordplus Junior tms.)
Tutustutaan ruotsinkielisiin opiskelumahdollisuuksiin ja ruotsin kielen asemaan paikallisessa työelämässä (esim. yritysvierailut)
Tavoitteena vuosiluokilla 8-9/ Päivitetty OPS 2024
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
käyttää sujuvasti digitaalisiin ympäristöihin liittyviä käsitteitä.
käyttää eri tiedostotyyppejä oikeilla ohjelmilla.
tuottaa ja käsittelee sujuvasti tekstiä käytössään olevalla laitteella.
auttaa toisia oppilaita digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.
käyttää luontevasti ja monipuolisesti digitaalisia palveluita osana opiskelua ja eri oppiaineille ominaisilla tavoilla.
osaa valita tarkoituksenmukaisen ja itselleen soveltuvan digitaalisen palvelun.
käyttää sujuvasti digitaalisia palveluja tarvittaessa eri laitteilla.
osaa asioida digitaalisesti häntä koskevissa yhteiskunnan palveluissa.
arvioi oman oppimisensa edistymistä digitaalisessa palvelussa olevan ominaisuuden avulla.
osaa vertailla, arvioida ja ehdottaa käyttöön digitaalisia ympäristöjä.
kannustaa muita oppilaita digitaalisten ympäristöjen monipuoliseen käyttöön.
käyttää digitaalisten ympäristöjen monipuolisia mahdollisuuksia tuottamisessa.
käyttää kuvan- ja videonkäsittelyohjelmia monipuolisesti.
osaa osallistua yhteiseen kirjoittamis- tai muuhun sisällön tuottamisen prosessiin digitaalisessa palvelussa.
ymmärtää sosiaalisen median merkitystä yksilölle ja yhteiskunnallisesti.
osaa ikärajojen puitteissa käyttää sosiaalisen median mahdollisuuksia hyödykseen opiskelussa.
Kuva luotu tekoälyllä.
TET-raportti ruotsiksi
Oppilas kertoo työharjoittelustaan ruotsiksi. Oppilas tallentaa puheen, joka liitetään classroomiin. Äänitetään kotitehtävänä omalla laitteella kotona.
Tehtävässä tulee olla tarkat reunaehdot esim. kesto ja / tai tietty sisältö. Oppilaat voidaan pyytää ensiksi kirjoittamaan käsikirjoitus. Sovitaan näkyykö tallenteessa oppilas vai onko kyseessä äänite ilman kuvaa.
Kerrotaan arvointikriteerit ja harjoitellaan ääntämistä ennen kuvaamista. Voidaan arvoida numeerisesti tai sanallisesti tyydyttävä/hyvä/kiitettävä.
Opettajan kommentit
Tehtävä sopii opetussuunnitelman tavoitteisiin 5 ja 9.