T1
Ohjelmointiosaaminen
ohjelmoinnillinen ajattelu | tutkiva työskentely ja tuottaminen | ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen
Espoon OPS
T1 vahvistaa oppilaan motivaatiota, myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta matematiikan oppijana
S1 Harjoitellaan loogista ajattelua vaativia toimintoja kuten sääntöjen ja riippuvuuksien etsimistä ja esittämistä täsmällisesti. Pohditaan ja määritetään vaihtoehtojen lukumääriä. Vahvistetaan oppilaiden päättelykykyä ja taitoa perustella. Harjoitellaan matemaattisen tekstin tulkitsemista ja tuottamista. Tutustutaan todistamisen perusteisiin. Harjoitellaan väitelauseiden totuusarvon päättelyä. Syvennetään algoritmista ajattelua. Ohjelmoidaan ja samalla harjoitellaan hyviä ohjelmointikäytäntöjä. Sovelletaan itse tehtyjä tai valmiita tietokoneohjelmia osana matematiikan opiskelua.
Ohjelmointiosaamisen kuvaukset:
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
tuntee ohjelmoituja elementtejä ympäröivässä yhteiskunnassa, kuten algoritmi, automaatio, robotiikka ja tekoäly. Oppilas ymmärtää niiden toimintalogiikkaa ja sovelluksia elämän eri osa-alueilla
osaa kertoa, miten digitaalisia palveluja personoidaan ja mainontaa kohdennetaan käyttäjälle. Oppilas pohtii digitaalisten palveluiden keräämän tiedon ja ohjelmoinnin merkitystä omassa toiminnassa
pohtii ohjelmoidun teknologian terveydellisiä, sosiaalisia, poliittisia, taiteellisia ja käytännöllisiä mahdollisuuksia sekä riskejä ja eettisiä näkökulmia
Ohjelmointia ja animointia Pythonilla 7lk
Tämä on kurssin ensimmäinen osa
Muut kurssin osa löytyvät 8. ja 9. luokan vastaavilta sivuilta (koko kurssi löytyy tämän osion alta)
Kurssia voi tehdä sekä yksilö- että parityöskentelynä (parityöskentely suositeltavaa)
Kurssi soveltuu 7. luokan oppilaille (voi toki onnistua myös nuoremmilta oppilailta)
Kurssi täyttää opetussuunnitelman ohjelmointiin liittyvät tavoitteet, kun se suoritetaan kokonaan.
Sopii erinomaisesti matematiikan tunneille, mutta myös kuvataiteiden opetukseen animointien ohjelmoinnin muodossa se soveltuu erinomaisesti.
Tämä kurssin osan aihe on Lause ja Silmukka.
Ensimmäisenä tulee lyhyt teoriaosuus, jossa kerrotaan ohjelmointikäsitteen merkitys ja annetaan esimerkkejä koodista.
Varsinaiset tehtävät ovat haasteita. Jokainen haaste jakautuu seuraaviin osiin:
Haasteen kuvaus
Ohjeet
Suora linkki haasteeseen
Video malliratkaisusta
Ohjelmointia ja animointia Pythonilla
Kurssin voi tehdä yhtenä lukuvuonna tai jakaa esim. kolmelle lukuvuodelle
Kurssia voi tehdä sekä yksilö- että parityöskentelynä (parityöskentely suositeltavaa)
Kurssi soveltuu 7-9 luokkien oppilaille (voi toki onnistua myös nuoremmilta oppilailta)
Kurssi täyttää opetussuunnitelman ohjelmointiin liittyvät tavoitteet.
Sopii erinomaisesti matematiikan tunneille, mutta myös kuvataiteiden opetukseen animointien ohjelmoinnin muodossa se soveltuu erinomaisesti.
Ensimmäisenä tulee lyhyt teoriaosuus, jossa kerrotaan ohjelmointikäsitteen merkitys ja annetaan esimerkkejä koodista.
Varsinaiset tehtävät ovat haasteita. Jokainen haaste jakautuu seuraaviin osiin:
Haasteen kuvaus
Ohjeet
Suora linkki haasteeseen
Video malliratkaisusta