T6
Medialukutaito
median tulkinta ja arviointi | median tuottaminen | toiminta mediaympäristöissä
Espoon OPS
T6: Rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti
S3: Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.
Espoon näkökulma:
Kulttuuri osana viestintää, kulttuurien vertailu, kohtaaminen ja muuntuminen
Harjoitellaan etsimään tietoa kiinan kielestä, yhteiskunnasta ja kulttuurista
Tarkastellaan ja tulkitaan tekstien, kuvien, musiikin ja eri symbolien sisältämiä kulttuurisia viestejä Tuotetaan ja muokataan tietoa (kertominen, kuvailu, selostaminen, vertailu)
Erilaisten apukeinojen merkitys viestien välittymiselle (ilmeet, eleet, kehon kieli, ääntely, toistamisen pyytäminen) ja kulttuuriset erot viestinnässä
Kirjoitetaan ja luetaan kiinaa myös teknologisia apuvälineitä hyödyntäen
Käytetään digitaalisia sovelluksia ja. Internetin sanakirjaohjelmia
Tavoitteena vuosiluokilla 7-9
Digitaalisen osaamisen kuvaukset
Vuosiluokilla 7–9 oppilas
osaa arvioida omaa ja toisten argumentointia.